A DOCÊNCIA ATRAVESSADA PELA DEFICIÊNCIA: UMA ANÁLISE DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE PROFESSORES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol10.10116

Keywords:

teacher, social representations, inclusion, person with disability

Abstract

The teacher with a disability is a complex social figure, situated at the intersection of social representations of both teaching and disability. This article aimed to identify the structure of the social representation of the teacher with a disability, based on a study conducted with 143 public school teachers from the state of Minas Gerais, Brazil. Data were collected using the Free Word Association Technique, applied through an online questionnaire. The evoked words were analyzed using prototypical analysis, based on the inductive terms: "teacher with a disability," "teacher," "person with a disability," and an investigation of the silent zone related to the term "teacher with a disability." The results revealed that the social representation of "teacher" is strongly anchored in professional aspects and teaching practices, whereas the representation of "teacher with a disability" is biased by the broader representation of disability, being mainly characterized by negatively connoted elements.

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Author Biographies

  • Valber de Resende Taveira, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

    Mestre em Educação pela FAE/UFMG, na linha de Psicologia, Psicanálise e Educação. Graduação em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais. É professor da Educação Básica. 

  • Luiz Paulo Ribeiro, Federal University of Minas Gerais

    Doutorado em Educação: Conhecimento e Inclusão Social (FaE-UFMG), mestrado em Promoção da Saúde e Prevenção da Violência pela Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais (FM-UFMG). Graduado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social (Faculdade de Educação - UFMG) e do Programa de Pós-Graduação em Promoção de Saúde e Prevenção da Violência (Faculdade de Medicina - UFMG).

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Published

2025-12-23

Issue

Section

DOSSIÊ REPRESENTAÇÕES SOCIAIS E EDUCAÇÃO