Sensemaking, decision-making and private educational management in Sergipa city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/gr.vol41.e20259233

Keywords:

Tomada de Decisão, Sensemaking, Gestão escolar

Abstract

Basic education is a benchmark for building citizens and is made up of the interaction of different actors, among which the manager has the mission of mediating this series of relationships and making decisions. Faced with the complexity of managing an educational institution, this study aimed to understand the sensemaking process in decision-making in the educational management of private institutions in a Sergipe city. The research methodology was qualitative, exploratory and descriptive, with the application of a semi-structured interview and a psychological personality test, in a study of multiple cases. It can be concluded that personal experiences, personality and emotional aspects exert a strong influence on the way in which managers create meaning and make their decisions and; that decisions do not always occur in a structured way. The study contributes to the understanding of decision-making in educational management under a subjective emphasis and oriented towards the relationships and meanings of management.

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Author Biographies

  • Eloina Santos Nascimento, Universidade Federal de Sergipe - São Cristovão - SE - Brasil, U, Universidade Federal de Sergipe-UFS - São Cristovão - SE - Brasil

    Possui graduação em Psicologia pelo Centro Universitário AGES - UniAGES (Paripiranga-BA, 2019), Mestrado em Administração (área de concentração Gestão de Negócios) pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPADM) da Universidade Federal de Sergipe - UFS (São Cristóvão-SE, 2023) e Pós-graduação em Psicologia Organizacional e do Trabalho (Área de Conhecimento: Saúde e Bem Estar Social) pelo Centro Universitário FAVENI (Guarulhos-SP, 2023). Atualmente é professora de ensino superior do Centro Universitário AGES, psicóloga da Prefeitura Municipal de Adustina-BA, atuando no Centro de Atendimento Educacional Especializado Maria Terezinha de Andrade. Tem experiência em Psicologia, com ênfases em Psicologia Social, Jurídica e, Psicologia e Processos Educativos, Pesquisa em Subjetividade e Tomada de Decisão em contextos educacionais. Atuou como psicóloga no Centro de Referência de Assistência Social (CRAS) no município de Adustina-BA (2021-2022).

  • Ludmilla Meyer Montenegro, Federal University of Sergipe

    Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Ceará (2001), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Paraná (2009) e doutorado em Administração pela Universidade Federal do Paraná (2013). Atualmente é professora efetiva da Universidade Federal de Sergipe, Campus São Cristóvão - Departamento de Administração (DAD). Atua no mestrado em Administração da UFS (PROPADM) (São Cristóvão, Sergipe, Brasil). Leciona disciplinas das áreas de Administração Geral e Estratégia. Desenvolve pesquisa principalmente sobre os seguintes temas: Estratégia como Prática Social, Estudos Organizacionais, Sensemaking, Organizing, Teoria Ator-Rede e Redes de Governança.

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Published

2025-12-17

How to Cite

Sensemaking, decision-making and private educational management in Sergipa city. (2025). Gestão & Regionalidade, 41, e20259233. https://doi.org/10.13037/gr.vol41.e20259233