REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE ALUNO COM DEFICIÊNCIA INTELECTUAL: MARCAS NO ATO DE ENSINAR E APRENDER NA CONTEMPORANEIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol10.10044

Keywords:

Relações sociais

Abstract

This summary presents ongoing research in the Master's Program in Education and Contemporaneity at UNEB, using a qualitative approach and case study conducted at CAPE-BA, in Salvador. The participants are five individuals with intellectual disabilities, aged 16 to 35, selected based on their interest. The methodology involves interviews, conversation circles, and canvas painting. The study is grounded in the theory of social representations by Serge Moscovici and supported by authors such as Jodelet, Marková, Vygotsky, and Pêcheux. The objective is to understand the social representations held by students with intellectual disabilities and how these influence teaching and learning processes, in light of legal frameworks like the 1988 Constitution, the LDB, LBI. The research aims to identify inclusive strategies that foster student agency. Preliminary findings reveal that participants carry within them desire, silence, fear, the unspoken, discursive forms, and the act of listening.

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Author Biographies

  • Romilda Rosa dos Anjos Souza, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

    Mestranda em Educação e Contemporaneidade no Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade -  PPGEduC, pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Campus I, Salvador/Bahia/Brasil.

  • Maria de Lourdes Soares Ornellas, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

    Pós-doutorado pela Universidade de São Paulo.Doutorado e mestrado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pedagoga e Psicanalista. Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade,- PPGEduC, pela  Universidade do Estado da Bahia. - UNEB. PPGEduC. Campus I, Salvador/Bahia/Brasil.

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Published

2025-12-23

Issue

Section

DOSSIÊ REPRESENTAÇÕES SOCIAIS E EDUCAÇÃO