AVALIAÇÃO EM PERSPECTIVA: REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE PROFESSORES UNIVERSITÁRIOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol10.10138

Keywords:

learning assessment, social representations, higher education, teacher education, pedagogical innovation

Abstract

This study investigated the social representations of university professors regarding assessment in higher education, grounded in the Theory of Social Representations and Social Constructivism. The Free Word Association Technique (FWAT) was applied to 68 participants, and their evoked terms were analyzed through prototypical analysis and Descending Hierarchical Classification (DHC), using the IRaMuTeQ software. Results showed that the terms "Knowledge," "Feedback," and "Learning" form the central core of the representations, while "Measure" and "Grade" appear in the periphery, reflecting a tension between assessment as control and as transformation. These representations are anchored in teaching practices and reveal an understanding of assessment as a dynamic and reflective process. The representations are anchored in teaching practices and reveal a traditional understanding of assessment. The study may contribute to guiding teacher education policies and practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Alexandre Felício Brito, USCS - Universidade de São Caetano do Sul

    Pós-doutor em Ciências Humanas. Doutor em educação física pela UNICAMP. Docente da Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

  • Paulo Sérgio Garcia, City University of São Caetano do Sul

    Pós-doutorado em Ciências Humanas. Doutor em educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Docente da Universidade Municipal de São Caetano do Sul. 

References

AGUIAR, J.; GONZAGA, L. L.; LANNES, D. Representações sociais acerca de avaliação na educação superior: o caso de IES pública estadual. Anais VI CONEDU, 2019.

BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

BOUD, D. Reframing assessment as if learning were important. En D. Boud y N. Falchikov (Eds.), Rethinking assessment in higher education, (p. 14-25). London: Routledge. 2007.

BOUD, D. Sustainable Assessment: Rethinking Assessment for the Learning Society. Studies in Continuing Education, v. 22, p. 151-167, 2000.

BOUD, D.; SOLER, R. Sustainable assessment revisited feedback. Assessment and Evaluation in Higher Education, v. 41, n. 3, p. 400-413, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 3, de 20 de junho de 2014. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 117, p. 8-11, 23 jun. 2014.

BRITO, Carlos Alexandre Felício; SÁ, Ivo Ribeiro de. Pesquisa qualitativa e a análise de conteúdo automatizada: Iramuteq. In: PINTO, Ricardo Figueiredo (Org.). Grupo pesquisas e publicações: pesquisas interdisciplinares. Belém: Conhecimento e Ciência, 2022. Cap. 4, p. 49-59.

BRITO, Carlos Alexandre Felício; SOUZA, Maria de Fátima; PORTELLA, Daniel Leite. Aprendizagem cooperativa e representações sociais na Educação Física: um estudo com alunos do Ensino Médio Técnico. Revista de Educação Pública, v. 34, n. jan/dez, p. 467-486, 2025. DOI: https://doi.org/10.29286/dvce0q38 Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/18106. Acesso em: 4 ago. 2025.

BROWN, S.; HUI, S.; YUB, F.; KENNEDY, K. Teachers' conceptions of assessment in Chinese contexts: A tripartite model of accountability, improvement, and irrelevance. International Journal of Educational Research, v. 50, n. 5-6, p. 307-320, 2011.

BROWN, S.; Y PICKFORD, R. Evaluación de habilidades y competencias en Educación Superior. Madrid: Narcea. 2013.

BROWN, S. A review of contemporary trends in higher education assessment. @tic. Revista innocació educative, n. 14, p. 43-49, 2015.

CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: Um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, v. 17, p. 513-518, 2013.

CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. Tutorial IRaMuTeQ em português. Florianópolis: Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição - UFSC, 21 nov. 2018. Disponível em: http://www.iramuteq.org/ Acesso em: 14/09/2024

CAMPOS, Pedro Humberto Faria. O estudo da ancoragem das representações sociais e o campo da educação. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 26, n. 63, p. 775-797, set./dez. 2017.

CARLESS, David. Excellence in university assessment: Learning from award-winning practice. London: Routledge, 2015.

EDWARDS, F. The effect of the lens of the teacher on summative assessment decision making: the role of amplifiers and filters. The Curriculum Journal, v. 31, p. 379-397, 2020.

GARCIA, P. S.; SANTOS, P. R. R.; COSTA, N. V. Entre inovações e ceticismo: Professores do ensino superior diante da avaliação com o uso da Inteligência Artificial. Revista Docência no Ensino Superior. 2025. No prelo.

GARCIA, P. S. A força da avaliação. In: IV Seminário de avaliação. Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Palestra proferida. 2025.

GATTI, B.; BARRETO, E. S.; ANDRÉ, M. E. D.; ALMEIDA, P. C. A. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

GIBBS, G. y SIMPSON, C. Condiciones para una evaluación continuada favorecedora del aprendizaje. Barcelona: Octaedro. 2009.

HATTIE, John; TIMPERLEY, Helen. The power of feedback. Review of Educational Research, v. 77, n. 1, p. 81-112, 2007.

DOI: https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/003465430298487

LIMA, Laura Câmara. Programa Alceste, primeira lição: a perspectiva pragmatista e o método estatístico. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 17, n. 33, p. 83-97, jan.-abr. 2008.

LUKAS MUJIKA, J. F.; SANTIAGO ETXEBERRIA, K. Concepto, componentes y fases de la evaluación. In: LUKAS MUJIKA, J. F.; SANTIAGO ETXEBERRIA, K. Evaluación educativa. 2. ed. Madrid: Alianza, 2009. p. 87-126.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 11. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.

NEVO, D. Evaluación basada en el centro: un diálogo para la mejora educativa. Bilbao: Ediciones Mensajero, 1997.

NICOL, D. J.; MACFARLANEâ€DICK, D. Formative assessment and selfâ€regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, v. 31, n. 2, p. 199-218, 2006.

PEREIRA, Fábio Cesar Fagundes D'Albuquerque; BRITO, Carlos Alexandre Felício. Núcleo central das representações sociais na formação inicial de estudantes de Educação Física. Mosaico: Revista Multidisciplinar de Humanidades, Vassouras, v. 15, n. 3, 2024. DOI: https://doi.org/10.21727/rm.v15i3.4887

RODRÍGUEZ-GÓMEZ, G.; QUESADA-SERRA, V.; IBARRA-SÁIZ, M. S. Learning-oriented e-assessment: the effects of a training and guidance programme on lecturers' perceptions. Assessment and Evaluation in Higher Education, v. 41, n. 1, p. 35-52, 2016.

SÁ, C. P. de. Representações sociais: teoria e pesquisa do núcleo central. Temas em Psicologia, v. 4, n. 3, p. 19-33, 1996.

SERRANO, R. C. Pensamientos del profesor: un acercamiento a las creencias y concepciones sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Revista de Educación, 352 (Mayo-Agosto), p. 267-287, 2010.

VIEIRA, S. Introdução à bioestatística. Elsevier Brasil, 1997.

WACHELKE, João; WOLTER, Rafael. Critérios de construção e relato da análise prototípica para representações sociais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 27, n. 4, p. 521-526, 2011.

Published

2025-12-23

Issue

Section

DOSSIÊ REPRESENTAÇÕES SOCIAIS E EDUCAÇÃO

Most read articles by the same author(s)