ENTREPRENEURIAL TRAINING FOR GENERATION OF SOCIAL INNOVATION

Authors

  • Lucimar da Silva Itelvino Universidade Nove de Julho
  • Priscila Rezende Costa Universidade Nove de Julho
  • Maria da Gloria Marcondes Gohn Universidade Estadual de Campinas
  • Claudio Ramacciotti Universidade Nove de Julho
  • Geciane Silveira Porto Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.13037/gr.vol34n101.4172

Abstract

The overall objective was to understand how the formation of the social entrepreneur can affect the generation of social innovations. To this end, we conducted a qualitative study based on the life history narratives of the finalists and winners of the Social Entrepreneur Award. The results demonstrated that the formation of the social entrepreneur is linked to the spaces and contexts of learning, the trajectory of social leadership and motivation for social entrepreneurship, these cate­gories being filled simultaneously by formal and non-formal education, which, when integrated, culminate in social inno­vation. It was possible to conclude that, as social entrepreneurs renew their trajectories of leadership through new social projects, emerge new contexts and learning spaces, oftentimes collective and informal, renewing the motivations for social entrepreneurship. Concomitant to the formation of the entrepreneur there is, therefore, a social collective value that was generated from the development of social innovations.

Keywords: Entrepreneurial formation; life history; social entrepreneur; social innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucimar da Silva Itelvino, Universidade Nove de Julho

Doutora em Educação pela Universidade Nove de Julho (Uninove). Mestre em Educação pela Universidade Nove de Julho (Uninove). Mestre em Administração pela Universidade de Guarulhos (UNG). Especialista em Administração pela Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (Fecap). Coordenadora e professora do curso de Administração da Universidade Nove de Julho (Uninove).

Priscila Rezende Costa, Universidade Nove de Julho

Doutora em Administração pela Universidade de São Paulo (FEA/USP). Mestre em Administração pela Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP). Professora titular da Universidade Nove de Julho (Uninove) no Programa de Pós-graduação em Administração (PPGA).

Maria da Gloria Marcondes Gohn, Universidade Estadual de Campinas

Mestre em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP). Doutora em Ciência Política pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutora pela New School University. Professora titular da Faculdade Educação da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

Claudio Ramacciotti, Universidade Nove de Julho

Pró-reitor de campus na Universidade Nove de Julho (Uninove). Doutor em Administração de Empresas pela Escola de Administração de Empresas São Paulo da Fundação Getúlio Vargas (EAESP/FGV). Mestre em Administração pela Universidade Metodista de São Paulo (Umesp).

Geciane Silveira Porto, Universidade de São Paulo

Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutora em Administração pela Universidade de São Paulo (USP). Professora livre-docente em RDIDP na Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP).

Published

2018-05-30

How to Cite

Itelvino, L. da S., Costa, P. R., Gohn, M. da G. M., Ramacciotti, C., & Porto, G. S. (2018). ENTREPRENEURIAL TRAINING FOR GENERATION OF SOCIAL INNOVATION. Gestão & Regionalidade, 34(101). https://doi.org/10.13037/gr.vol34n101.4172