Advertising and public interest: articulated notions in Brazil’s Federal Government normative instance

Authors

  • Patrícia Gonçalves Saldanha Professora Associada da Universidade Federal Fluminense do curso de Publicidade e Propaganda e do quadro permanente do PPGMC/LaPA (Laboratório de Pesquisa Aplicada), coordenadora do Laccops e membro-fundador do Inpecc (Instituto Nacional de Pesquisa em Comunicação Comunitária), possui mestrado em Comunicação e doutorado em Comunicação e Cultura, ambos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.
  • Marcelo Rodrigo de Avelar Bastos Alves Doutorando do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Informação e Comunicação em Saúde (PPGICS) do Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict) da Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), bolsista Capes com graduação em Comunicação Social, habilitação em Publicidade e Propaganda, especialização em Gestão de Marketing, MBA em Gestão de Negócios e mestrado em Informação e Comunicação em Saúde.

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol18n37.4502

Keywords:

Advertising, Public Interest, Communication

Abstract

Besides the legislative and judicial role, the Brazilian State, essencialy through the federal executive power, triggers elements of nature and communicational purpose in its constitutive and organizational dimensions of society. Advertising, traditionally associated with commercial practices of private initiative, it is developed by it within the dynamics and contexts proper to the public sphere. In the course of the bibliographic review allied to the documentary study of normative material, Secom (website) as an empirical corpus, evidenced the articulations on the notions of “advertising” and “public interest', highlighting absences, approximations and tensions.

 

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Published

2017-08-08