Framing Analysis como Metodologia de Estudo para Estratégias de Legitimidade Institucional: o caso JBS S.A. após escândalos de corrupção

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol22n49.7426

Keywords:

Communication, Framing, Institutional legitimacy, JBS S.A.

Abstract

The article focuses on the social legitimacy universe of business organizations in crisis scenarios based on a methodological dialogue with the framing analysis. It seeks to identify the legitimation strategies used by the company JBS S.A. in the years 2017 and 2018 in response to the damage to its image caused by Federal Police operations. The study considers 37 announcements to investors and 62 institutional news released. It can be inferred that JBS S.A's strategies for gaining institutional legitimacy are directly linked to the moral judgment attribution framing function, whereas legitimacy recovery strategies are linked to the problem identification function.

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Author Biographies

Marcos Paulo da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutor em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP), com estágio de doutorado-sanduíche na Syracuse University (Nova Iorque, Estados Unidos). Professor dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação (Mestrado) e Estudos de Linguagens (Doutorado) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). 

Maryanna Beserra de Almeida, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Graduada em Arquivologia pela Universidade de Brasília (UNB). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

Marcia Maria dos Santos Bortolocci Espejo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (USP). Docente dos Programas de Pós-graduação em Ciências Contábeis (Mestrado) e Administração (Mestrado e Doutorado) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

Elisabeth de Oliveira Vendramin, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (USP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

Robert Armando Espejo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestre em Contabilidade pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Doutorando em Ciências Ambientais e Sustentabilidade Agropecuária pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Docente da Escola de Administração e Negócios da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). 

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Published

2021-06-15