O poder técnico-informacional do Whatsapp em tempos de covid-19
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol23n51.8299Keywords:
space, sociotechnical, whatsapp, information, powerAbstract
The article presents Whatsapp, as a technical-informational medium, subject to control and political instrumentalization. The application is interpreted in its socio-technical dimension in order to understand the dynamics of production and circulation of textual content. For this purpose, at the beginning, we followed 63 application groups in the application. The investigation reveals a sophisticated mechanism for systematic control of information, which manifest itself in the nature and sources of information that circulate and are shared with the active participation of the group members. Thus, it would operate a type of power that is more seductive than repressive, which, through socio-technical support, would make populist political rationality more sophisticated.
Downloads
References
ALLCOTT, H.; GENTZKOW, M. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, v. 31, n. 2, p. 211–236, 2017. Disponível em: <https://web.stanford.edu/~gentzkow/research/fakenews.pdf >. Acesso em: 5 nov. 2019.
BAPTISTA, E.; ROSSINI, P.; OLIVEIRA, V.; STROMER-GALLEY, JENNIFER. A circulação da (des)informação política no WhatsApp e no Facebook. Revista do Programa de Pós Graduação em Comunicação PPGCOM-UFJF, Juiz de Fora, v. 13, n. 3, p. 29 a 46, dez. 2019.
BELL, E.; OWEN, T. The Platform Press: how silicon valley reengineered journalism. Tow Center for Digital Journalism, 2017. Disponível em: <https://www.cjr.org/tow_center_reports/platform-press-how-silicon-valley-reengineered-journalism.php>. Acesso em: 29 mar. 2018.
BELLI, L.. WhatsApp skewed Brazilian election, proving social media’s danger to democracy. The Conversation, 5 dezembro de 2018. Disponível em: <https://theconversation.com/whatsapp-skewed-brazilian-election-proving-social-medias-danger-to-democracy-106476 >. Acesso em: 30 nov. 2019.
CARDOSO, B.; EVANGELISTA, R. O vírus segundo o WhatsApp: desinformação e morte no Brasil de Bolsonaro. [S.I], Lavits, 2020.
Disponível em: <https://lavits.org/o-virus-segundo-o-whatsapp-desinformacao-e-morte-no-brasil-de-bolsonaro/?lang=pt >. Acesso em: 30 nov. 2020.
CESARINO, L. Populismo digital: roteiro inicial para um conceito, a partir de um estudo de caso da campanha eleitoral de 2018. [S.l.: s.n.], dez. 2018. Disponível em: <https://www.academia.edu/38061666/Populismo_digital_roteiro_inicial_para_um_conceito_a_partir_de_um_estudo_de_caso_da_campanha_eleitoral_de_2018_manuscrito>. Acesso em: 30 mar. 2020.
CESARINO, L. On digital populism in Brazil. The journal of the Association for Political and Legal Anthropology, 2019. Disponível em: <https://polarjournal.org/2019/04/15/on-jair-bolsonaros-digital-populism/>. Acesso em: 18 de setembro de 2019.
CHAGAS, V.; MODESTO, M.; MAGALHÃES, D. O Brasil vai virar Venezuela: medo, memes e enquadramentos emocionais no WhatsApp pró-Bolsonaro. Esferas, Brasília, n. 14, p. 1-17, 2019. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.31501/esf.v0i14.10374 >. Acesso em: 10 fev. 2020.
COMMISSÃO EUROPEIA. Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. [S.I.], set. 2017. Disponível em : <https://rm.coe.int/information-disorder-toward-an-interdisciplinary-framework-for-researc/168076277c >. Acesso em: 10 fev. 2020.
EVANGELISTA, R. Mentiras lucrativas: modelos de negócio da web exploram radicalismos e ameaçam democracias. Revista Eletrônica de Jornalismo Científico. Campinas. Dossiê 210, 2019. Disponível em: <http://www.comciencia.br/ mentiras-lucrativas-modelos-de-negocio-da-web-exploram-radicalismos-e-ameaçam-democracias/ >. Acesso em: 10 fev. 2020.
GERBAUDO, P. Social media and populism: an elective affinity? Media, Culture & Society, 40, 5, p.1–9, maio 2018. Disponível em: <https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0163443718772192 >. Acesso em: 10 mar. 2020.
GHEDIN, R.; DIAS, T.; RIBEIRO, P. V. Granas por cliques. Fake news a R$ 25 mil por mês: como o Google treinou e enriqueceu blogueiros antipetistas. The Intercept Brasil, nov. 2019. Disponível em: <https://theintercept.com/2019/11/19/fake-news-google-blogueiros-antipetistas/>. Acesso em: 10 fev. 2020.
GRAMSCI, A. Quaderni del carcere. Turim: Einaudi, 1975.
LACLAU, E. A Razão Populista. 1º Edição, São Paulo: Três Estrelas, 2013.
MACHADO, C.; KIRA B.; HIRSCH, G.; MARCHAL, N.; KOLLANYI, B.; HOWARD, N, P; LEDERER, T.; BARASH, V. News and Political Information Consumption in Brazil: Mapping the First Round of the 2018 Brazilian Presidential Election on Twitter. Computational Propaganda Project, 05 Outubro, 2018.
MAGENTA, M.; GRAGNANI, J.; SOUZA, F. How WhatsApp is being abused in Brazil’s elections. BBC, 24, Outubro 2018. Disponível em: https://www.bbc.com/news/technology-45956557. Acesso em: 30 jan. 2020.
MANN, D.; SUTTON, M.; TUFFIN, R. The Evolution of Hate: Social Dynamicsin White Racist Newsgroups. Internet Journal of Criminology, 2003. Disponível em <http://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/10080/>. Acesso em: 30 jan. 2020.
NARAYANAN, V.; BARASH, V., KELLY, J, KOLLANYI, B, NEUDERT, L, M, HOWARD, P, N. Polarization, Partisanship and Junk News Consumption over Social Media in the US. Oxford Internet Institute, Feb. 2018.
HOWARD, P. N.; WOOLLEY, S.; R. CALO. Algorithms, bots, and political communication in the us 2016 election: the challenge of automated political communication for election law and administration. Journal of Information Technology & Politics, pp. 1–13, Apr. 2018.
NIELSEN, R, K; NEWMAN, N; FLETCHER, R; KALOGEROPOULOS, A. Digital News Report, 2019. Oxford, UK: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2019. Disponível em: <https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/digital-news-report-2019 >. Acesso em: 5 nov. 2019.
PARISER, E. O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
PINCH, T.; BIJKER, W. The Social Construction of Facts and Artifacts: Or How the Sociology of Science and the Sociology of Technology Might Benefit Each Other. In: Pinch, T. & Bijker, W and Highes, T, P. The Social Construction of Social. New direction in the Sociology and Technology. Cambridge, MIT Press, p. 11-44.
RESENDE, G; MELO, P.; SOUSA, H.; MESSIAS, J.; VASCONCELO, M.; ALMEIDA, J.; BENEVENUTO, F. (Mis)Information Dissemination in WhatsApp: Gathering, Analyzing and Countermeasures. Trabalho apresentado na IW3C2 (International World Wide Web Conference Committee). May, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1145/3308558.3313688 >. Acesso em: 30 fev. 2020.
SANTOS, M. Técnica, Espaço, Tempo: Globalização e Meio Técnico-Científico-Informacional. 1990, São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
SCHEUFELE, D. A.; KRAUSE, N. Science audiences, misinformation, and fake news. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2019, [s.l.], v. 116, n. 16, p. 7662-7669. Disponível em: <https://www.pnas.org/content/116/16/7662 >. Acesso em: 3 nov. 2019.
TOMAÉL, M. I.; ALCARÁ, A. R.; SILVA, T. E. Fontes de Informação na Internet: critérios de qualidade. In: TOMAÉL, M. I. (Org.) Fontes de Informação na Internet. Londrina : EDUEL, 2008. Cap. 1, p.3-28.
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). Jornalismo, Fake News e Desinformação. Manual para Educação e Treinamento em Jornalismo. Paris, 2019.
VALERIANI, A.; VACCARI, C. Political talk on mobile instant messaging services: a comparative analysis of Germany, Italy, and the UK. Information. 2017, Communication & Society, v. 21, n. 11, p.1–17. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1369118X.2017.1350730>. Acesso em: 3 nov. 2019.
VOSOUGHI, S., ROY, D.; ARAL, S. The spread of true and false news online. Science, 2018. 359 (6380), pp. 1146-1151. DOI: 10.1126/science.aap9559. Acesso em: 30 out. 2019.
WINNER, L. Do artifacts have politics?, 1980. Daedalus, 109(1), 121–136.
We Are Social and Hootsuite. Global Digital Overview, 2020. Disponível em: <https://wearesocial.com/digital-2020
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lalita Kraus, Alan Meira, Matheus Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.