O SUJEITO-DA-CÂMERA EM FALSOS DOCUMENTÁRIOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol24.e20238845

Keywords:

found footage, mockumentaries, horror, camera-subject

Abstract

This paper intends to discuss the camera-subject changes in horror mockumentaries kind of the found footage kind. We will concentrate in spectator experience according to each type of subject positioning. For thi s, thistext will conceptualize the types of camera-subject and it will analyze sequences from four found footage films: [REC] (2007), Paranormal Activity 2 (2011), Host (2020) and Murder Death Koreatown (2020). It is understood that the camera-subjects change in relationship with the advent new media and their languages and the social context of the time, proportional to illusionism that seeks to appear real and believable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Souza, Universidad Paulista

Professor no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista, São Paulo, SP, Brasil.

Marina Botelho, Universidade Paulista

 

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação em Comunicação da Universidade Paulista, São Paulo, SP, Brasil

References

ACKER, A. M. O dispositivo do olhar no cinema de horror found footage. (Tese de Doutorado em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul), 2017. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/158681#:~:text=A%20tese%20investiga%20como%20se,cinema%2C%20tecnologia%20e%20da%20Comunica%C3%A7%C3%A3o.

BAZIN, A. O Cinema: Ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.

BERRY-FLINT, S. (2004). Genre. In: T. Miller & R. Stam (eds.). A companion to film theory (pp. 25-44). Oxford: Blackwell Publishing.

AUTOR.

BUCKLAND, W. Film studies. Londres: Hooden & Stoughton, 1998.

CARREIRO, R. A câmera diegética: legibilidade narrativa e verossimilhança documental em falsos found footage de horror. Significação, 40, (40), 2013, p. 224-244, https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2013.71682

___________. Este não é um filme de ficção: notas sobre o som em falsos documentários de horror. Logos, 20, (1), 2013, p. 19-31, https://doi.org/10.12957/logos.2013.7700.

NICHOLS, B.. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.

RAMOS, F. P. Mas afinal... o que é mesmo documentário? São Paulo: Editora Senac, 2008.

___________. A imagem-câmera. Campinas: Papirus, 2012.

SILVEIRINHA, M. J.. Bolhas de verdade: cinco alfinetes para (re)construir a democracia. Estudos em Comunicação, 2, (26,), 20189, p. 35-45, 10.20287/ec.n26.v2.a03.

XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

ZANINI, C. V. A cultura participativa no cinema de horror contemporâneo: apontamentos sobre o found footage. Rebeca, 5 (1), 2016, p. 343-366, https://doi.org/10.22475/rebeca.v5n1.213.

Published

2023-05-08