PRODUCT INNOVATION FOR CONSUMERS AT THE BOTTOM OF THE PYRAMID: EVIDENCES IN THE BRAZILIAN CONTEXT

Authors

  • Katarina Chaves Lacerda Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB)
  • André Gustavo Carvalho Machado UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA (UFPB) PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO (PPGA) PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM GESTÃO NAS ORGANIZAÇÕES APRENDENTES (MPGOA)

DOI:

https://doi.org/10.13037/gr.vol35n105.4220

Keywords:

Innovation, Low income, Disruption, Strategy, Product development

Abstract

This paper aims to analyze how product innovation has been developed for consumers at the bottom of the pyramid in the Brazilian context. To this end, this work was developed as a multiple case study assessing three firms operating in different sectors. The study found that the analyzed firms use sequential product development; that innovations for the bottom of the pyramid in Brazil are new-market disruptive, and that the firms use multiple innovation strategies to implement innovations in the bottom-of-the-pyramid market in Brazil. This study’s findings contribute to broadening the understanding of types, dimensions and characteristics both of innovations and innovation strategies employed to cater to the low-income consumer market in Brazil.

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Author Biographies

Katarina Chaves Lacerda, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB)

Mestre em Administração (PPGA/UFPB). Professora Subsitituta do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB).

André Gustavo Carvalho Machado, UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA (UFPB) PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO (PPGA) PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM GESTÃO NAS ORGANIZAÇÕES APRENDENTES (MPGOA)

Graduação em Engenharia Elátrica. Mestre em Engenharia de Produção. Doutor em Administração. Professor Associado do Departamento de Administração da Universidade Federal da Paraíba. Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração e do Programa de Pós-Graduação em Gestão nas Organizações Aprendentes da Universidade Federal da Paraíba

Published

2019-07-04

How to Cite

Lacerda, K. C., & Machado, A. G. C. (2019). PRODUCT INNOVATION FOR CONSUMERS AT THE BOTTOM OF THE PYRAMID: EVIDENCES IN THE BRAZILIAN CONTEXT. Gestão & Regionalidade, 35(105). https://doi.org/10.13037/gr.vol35n105.4220

Issue

Section

Special Issue – Management and Innovation in Latin America