Impacts of COVID-19 on the relationship between sellers and buyers of agricultural products a view from the Measurement Costs Economics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/gr.vol38n115.7585

Keywords:

Information Asymmetry, Adverse Selection, Value Distribution

Abstract

Considering changes caused by COVID-19, there are problems related to information asymmetry in the relationship between buyers and sellers of agrifood products. In this study, through a bibliographic discussion, we sought to understand how changes caused by COVID-19 in food distribution can impact the relationship between buyers and sellers of agrifood products, especially fruits, vegetables and greens. It was observed that the restrictions on distribution in supermarkets, open markets and online market make it difficult or prevent buyers from measuring the quality of products. In this context, buyers have their evaluation limited to the information that seller gives about quality attributes, which can lead to value appropriation problems. It is concluded that changes in the distribution of agrifood products, even though they guarantee access to supplies, bring risks to the relationship between buyers and sellers when considering information asymmetry and adverse selection.

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Author Biographies

Mariela Meira Caunetto, Universidade Estadual de Maringá

Universidade Estadual de Maringá - Paraná - Brasil

Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá.  Doutoranda em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá (PPA-UEM). Maringá, Paraná, Brasil. 

Amanda Ferreira Guimarães, Universidade Estadual de Maringá

Universidade Estadual de Maringá - Paraná - Brasil

Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá, Paraná, Brasil, com estágio acadêmico internacional na École I'Ingénieurs de Purpan, Toulouse, França. Doutora em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá (PPA-UEM), Paraná, Brasil.

José Paulo de Souza, Universidade Estadual de Maringá

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Pós-doutor em Administração, pela Universidade de São Paulo (USP). Professor associado do Departamento de Administração da Universidade Estadual de Maringá (UEM) e docente do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPA-UEM).

Sandra Mara de Alencar Schiavi, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Engenharia de Produção pela UFSCar, Pós-Doutora pela Kansas State University - Department of Agricultural Economics. Professora do Departamento de Administração da Universidade Estadual de Maringá (UEM) e docente dos Programas de Pós-Graduação em Administração (PPA-UEM) e em Economia (PCE-UEM).

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Published

2022-09-01

How to Cite

Meira Caunetto, M., Ferreira Guimarães, A., de Souza, J. P., & de Alencar Schiavi, S. M. (2022). Impacts of COVID-19 on the relationship between sellers and buyers of agricultural products a view from the Measurement Costs Economics. Gestão & Regionalidade, 38(115). https://doi.org/10.13037/gr.vol38n115.7585