INSTITUTIONAL ENVIRONMENT AND THE DEVELOPMENT OF FRANCHISE CHAINS IN THE NORTHERN REGION OF BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/gr.vol40.e20248428

Keywords:

Desenvolvimento Regional, Ambiente Institucional, Interiorização, Redes de Franquias

Abstract

The objective of this study is to identify which dimensions of the institutional environment are related to the presence of franchise chains in the Northern Region of Brazil. To achieve this objective, we used data from the ABF, of the 129 cities in the region, and data of the institutional environment, from the IBGE. The measurement of statistical data was performed using the technique of multiple regression and multivariate analysis. The results confirmed the three hypotheses of the study, and it is possible to conclude that the better the indicators related to demography, economic and human resources, the greater the attractiveness of franchise chains. It is hoped to contribute to the enrichment of the theory of the institutional environment, aimed at business expansion, and to the diffusion of the theory of geographic expansion to the Northern Region of Brazil, focusing on the model of franchise chains.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudinei da Rosa, Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Paulista

Mestre em Administração pela Universidade Paulista

São Paulo/SP

Pedro Lucas de Resende Melo, Programa de P´ós-Graduação em Administração da Universidade Paulista

Doutor em Administração pela FEA/USP

Prof. Titular do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Paulista

Prof. Departamento de Administração de Empresas da PUC/SP

Especialidade: Redes de Franquias, Estratégia, Empreendedorismo e Negócios Internacionais.

São Paulo/SP

 

Diego Barbosa Garcia, Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Paulista

Mestre em Administração pela Universidade Paulista

São Paulo/SP

References

ABF. Associação Brasileira de Franchising. Prévia da ABF mostra crescimento de 6,9% das franquias e expansão em unidades e redes. 2020. Disponível em: https://www.abf.com.br/previa-da-abf-mostra-crescimento-das-franquias/. Acesso em: 04 mar. 2020.

ALON, I. The Use of Franchising by U.S.-Based Retailers. Journal of Small Business Management, v. 39, n. 2, p. 111–122, 2001. DOI: https://doi.org/10.1111/1540-627X.00011

AMIN, A. S. H. An institutionalist perspective on regional economic. Associação Brasileira de Franchising. Desempenho do Franchising. 1999. Disponível em: http://www.abf.com.br/a-abf/regionais/. Acesso em: 20 jul. 2021.

BARRINGER, B. R.; GREENING, D.W. Small business growth through geographic expansion: A comparative case study. Journal of business venturing, v. 13, n. 6, p. 467-492, 1998. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(97)00038-4

BAUMOL, W.; LITAN, R.; SCHRAMM, C. J. Good Capitalism, Bad Capitalism, and the Economics of Growth and Prosperity. By Yale University. Michigan, United States of America: 2007. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.985843

BATHELT, H.; GLÜCKLER, J. Institutional change in economic geography. Progress in human geography, v. 38, n. 3, p. 340-363, 2014. DOI: https://doi.org/10.1177/0309132513507823

BIGGART, N. W.; BEAMISH, T. D. The economic sociology of conventions: Habit, custom, practice, and routine in market order. Annual review of Sociology, v. 29, n. 1, p. 443-464, 2003. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.soc.29.010202.100051

CABRERA, A. M. G.; SOTO, M. G. G.; HERRERA, J. J. D. Opportunity motivation and SME internationalisation in emerging countries: Evidence from entrepreneurs’ perception of institutions. Int Entrep Manag J. Published online: 2 March 2016, Springer Science and Business Media New York, 2016.

CARLOS, A. F. A.; Espaço-Tempo na Metrópole. São Paulo: Contexto, 2001.

CORDEIRO, R. A. et al. Uso de Sistema de Informação Geográfica na Gestão do Marketing Mix: o caso de uma rede de calçados femininos. Future Studies Research Journal: Trends and Strategies, v. 9, n. 1, p. 95-114, 2017. DOI: https://doi.org/10.24023/FutureJournal/2175-5825/2017.v9i1.280

Cullen, J.B., & Parboteeah, K.P. (2011). Multinational management: a strategicapproach (5ª ed.). Cincinnati, OH: Cengage.

CHUNG, H. J.; CHEN, C. C.; HSIEH, T. J. First geographic expansion of startup firms: Initial size and entry timing effects. Journal of Business Research, v. 60, n. 4, p. 388-395, 2007. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2006.10.021

CRUZ, B. DE P. A. Classe C e o Fenômeno Social TV no Brasil. Revista Administração em Diálogo, p. 23, 2014. DOI: https://doi.org/10.20946/rad.v17i3.19143

FÉLIX, R. D. C.; JÚNIOR, M. F. F. Empreendedorismo e desenvolvimento nos municípios paranaenses: uma análise dos indicadores. Revista Brasileira de Planejamento e Desenvolvimento, v. 2, n. 2, p. 104-117, 2013. DOI: https://doi.org/10.3895/rbpd.v2n2.3080

FONSECA, F.; BELTRÃO, R. E.; PRADO, O. Avaliando a capacidade de governo: reflexões sobre a experiência do Prêmio “Municípios que Fazem Render Mais” (2010 e 2011). Revista de Administração Pública, v. 47, n. 1, p. 249–272, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-76122013000100011

GILLIS, W.; CASTROGIOVANNI, G. J. The franchising business model: an entrepreneurial growth alternative. International Entrepreneurship and Management Journal, v. 8, n. 1, p. 75-98, 2012. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-010-0158-8

GREENING, D. W.; BARRINGER, B. R.; MACY, G. A Qualitative Study of Managerial Challenges Facing Small Business Geographic Expansion. Journal of Business Venturing, v. 9026, n. 95, p. 233–256, 1996. DOI: https://doi.org/10.1016/0883-9026(95)00108-5

HADDAD, P. Capitais intangíveis e desenvolvimento regional. Revista de Economia. Curitiba, v. 35, n. 3, p. 119-146, 2009. DOI: https://doi.org/10.5380/re.v35i3.16712

HOFFMAN, R. C., & Preble, J. F. (2003). Convert to compete: Competitive advantage through conversion franchising. Journal of Small Business Management, 41(2), 187–204. Dsiponível em: https://doi.org/10.1111/1540-627X.00075. Acesso em 15 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1111/1540-627X.00075

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010. 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas-novoportal/sociais/populacao/9662censo- demografico-2010.html?&t=downloads. Acesso em: 25 fev. 2021.

_____. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa do IBGE aponta que Piauí tem mais de 3,2 milhões de habitantes. 2019. Disponível em: https://portalaz.com.br/noticia/geral/18411/pesquisa-do-ibge-aponta-que-piaui-tem-mais-de- 3,2-milhoes-de-habitantes. Acesso: 05 mar. 2020.

___________. Instituciones e Historia Económica (North). The Journal of Economic Perspectives, v. 5, p. 1, 1991.

IFA. International Franchise Association (2014). An introducion to franchising. Disponível em: www.franchise.org/an-introduction-to-franchising. Acesso em 02 de julho de 2002.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA – IPEA, 2006. Sobre a recente queda da desigualdade de renda no Brasil. Brasília: Ipea. Nota Técnica.

KAMAKURA, W.r; MAZZON, J. A. Critérios de estratificação e comparação de classificadores socioeconômicos no Brasil. Revista de administração de empresas, v. 56, n. 1, p. 55-70, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-759020160106

LAFONTAINE, F.; SHAW, K. Targeting managerial control: evidence from franchising. The RAND Journal of Economics, v. 36, n. 1, pp 131-150, 2005.

LEE, I. et al. A decision-making model of social shopping in franchising: Assessing collaboration strategies. International Journal of Information Technology & Decision Making, v. 14, n. 02, p. 395-420, 2015. DOI: https://doi.org/10.1142/S0219622014500898

MELO, P. L. D. R. et al. Internationalization of Brazilian franchise chains: A comparative study. Revista de Administração de Empresas, v. 55, n. 3, p. 258-272, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-759020150303

MELO, P. L. R., Borini, F. M., & Ogasavara, M. H. (2019). Latin America fran¬chise chains internationalization: The impact of institutional environment. Thunderbird International Business Review, 61(2), 217–228. doi:10.1002/tie. 21975 DOI: https://doi.org/10.1002/tie.21975

MULLER, S. (2016). A progress review of entrepreneurship and regional development: What are the remaining gaps? European Planning Studies, 24(6), 1133-1158. DOI: https://doi.org/10.1080/09654313.2016.1154506

NORTH, D. C. Institutions, institutional change and economic performance. New York: Cambridge University Press, 1990. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511808678

NORTH, DC. (1991) Institutions. The Journal of Economic Perspective, 5 (1), 97-112 http://doi.org/10.2307/2234910. DOI: https://doi.org/10.1257/jep.5.1.97

OXENFELDT, M. R.; KELLY, A. O. Will Successful Franchise Systems Ultimately Become Wholly-Owned Chains. Journal of Retailing, v. 44, n. 4, p. 69-83, 1969.

PASCHOALINO, P. A. T.; CALDARELLI, C. E.; DA CAMARA, M. R. G. Capital humano

e desenvolvimento no estado do Paraná entre 2000 e 2010: uma análise espacial. DRd- Desenvolvimento Regional em debate, v. 6, n. 3, p. 193-215, 2016. DOI: https://doi.org/10.24302/drd.v6i3.1078

PENG, M. W. et al. The Institution-Based View as a Third Leg for a Strategy Tripod. Academy of Management Perspectives, v. 23, n. 3, p. 63–81, 2009. DOI: https://doi.org/10.5465/amp.2009.43479264

PENG M.W. ; KHOURY T.A. Unbundling the institution-based view of international business strategy. Rugm Ed. New York, NY: Oxford University Press, 2009. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199234257.003.0010

PRAHALAD, C. K. The fortune at the bottom of the pyramid: eradicating poverty through profits. New Jersey, USA: Pearson Education, 2006.

QUINN, B., & Doherty, A. M. (2000). Power and Control in International Retail Franchising - Evidence from Theory and Pratice. International Marketing Review, 17(4/5), 354–372. Disponível em: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1108/09564230910978511. DOI: https://doi.org/10.1108/02651330010339897

R Core Team (2021). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/.

SHANE, S. A. Why Franchise Companies Expand Overseas. Journal of Business Venturing, v. 11, p. 73–88, 1996. DOI: https://doi.org/10.1016/0883-9026(95)00110-7

SILVA, H.; BARBIERI, A. F.; MONTE-MÓR, R. L. Demografía del consumo urbano: un estudio sobre la generación de residuos sólidos domiciliarios en el municipio de Belo Horizonte. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 29, n. 2, p. 421-449, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-30982012000200012

SILVA, J. B.; GONÇALVES, T. E. Urbanização e produção da cidade: shopping centers na dinâmica de novas centralidades em Fortaleza-CE. Geosul, v. 27, n. 53, p. 63-88, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/21498

SILVA, V. L. S. et al. Spatial Strategies in Brazilian Franchising: Behavior Categories and Performance Outcome. Working Papers, HAL, 2016.

XAVIER, T. R., Inácio, R. O., Wittmann, M. L., & Kern, J. (2013). O estudo do desenvolvimento regional: Uma análise da produção científica internacional e dos “hot-topics”. Gestão & Regionalidade, 29(87), 19-31. DOI: https://doi.org/10.13037/gr.vol29n87.1966

Published

2024-06-07

How to Cite

Rosa, C. da, Melo, P. L. de R., & Garcia, D. B. (2024). INSTITUTIONAL ENVIRONMENT AND THE DEVELOPMENT OF FRANCHISE CHAINS IN THE NORTHERN REGION OF BRAZIL. Gestão & Regionalidade, 40, e20248428. https://doi.org/10.13037/gr.vol40.e20248428