Digital mental health technology for student care in higher education: an integrative review

Digital mental health technology for higher education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol22.e20246505

Keywords:

Mobile Applications. Quality-Adjusted Life Years.Universities.

Abstract

Introduction: The research discusses the importance of knowledge about the use of digital technology in promoting the mental health of university students. It debates the evolution of the understanding of mental health throughout history, highlighting the stigma associated with mental disorders and the lack of rights for those considered "abnormal" by society. Objective: To analyze the best scientific evidence related to digital technology in mental health for university students. Materials and Method: The Integrative Literature Review (ILR) methodology was adopted, following the six stages of the method presented by the authors Botelho, Cunha and Macedo (2008), selecting the descriptors "Students", "Digital technology", "mental health", "Universities", in Portuguese and English, and using the Boolean operator OR. The search was carried out in four sources of scientific literature from January 2023 to March 2023. Results: The final sample quantified a total of 05 articles in line with the theme of mental health and digital technology for university students. Conclusion: When researching access to digital technologies for the care of higher education students, it can be seen that it has been the subject of many studies, however when related to digital technology as a mental health support tool for students through the selected works, it is observed how scarce it is, and that it needs to be investigated.

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Author Biographies

Leidiane Carvalho de Aguiar, Universidade Federal do Ceará UFC - Sobral

Psicóloga. Mestre em Saúde da Família pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Sobral, Ceará, Brasil. 

Roberlândia Lopes Evangelista Ávila, Universidade Federal do Ceará UFC

Enfermeira. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora    do    Mestrado em  Saúde  da Família  da  Universidade  Federal  do Ceará (UFC), Sobral, Ceará, Brasil. 

 

Ivana Cristina de Holanda Cunha Barreto, FIOCRUZ

Médica. Doutora em Saúde Coletiva. Professora do Curso de Medicina e do Programa de Mestrado e Doutorado em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Ceará (UFC). Pesquisadora da FIOCRUZ-CE. Fortaleza, Ceará, Brasil.

Eliany Nazaré Oliveira, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Enfermeira. Pós-doutorado pela Faculdade de Ciências em Educação e Psicologia da Universidade do Porto, Portugal. Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), Sobral, Ceará, Brasil.

Jorge Samuel de Sousa Teixeira, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Psicólogo, mestrando pelo Programa em Saúde da Família (UFC). Sobral, Ceará, Brasil

Antonia Janielly Negreiros de Moraes, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Enfermeira pela Universidade Estadual Vale do Acaraú, especialista em enfermagem obstétrica e neonatal, São Benedito, Ceará, Brasil. 

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Published

2024-12-18

Issue

Section

Edição Especial Temática- Inovação no Ensino em Saúde