Publicidade e biopolítica do consumo na pandemia: análise da interface comunicação e saúde no contexto da Covid-19
Advertising and consumption biopolitics in the pandemic: analysis of the Communication and Health interface in the context of Covid-19
Keywords:
Communications and Consumption; Health; Consumption Biopolitics.Abstract
In this article, we address the interface between Communication and Health, focusing on the “biopolitical convocations” (Prado, 2013) in Nike’s and Pão de Açúcar’s advertising in the Covid-19 pandemic, as well as the displacement of a “classic” biopolitics ( Foucault, 1988) - aimed at the government of populations - for a “biopolitics of consumption”, characterized by self-care and self-management. Therefore, the theoretical framework that underlies our reflections mobilizes authors dedicated to the studies of consumption, communication, health and biopolitics
Downloads
References
BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Coimbra: Edições 70, 2010.
FONTENELLE, Isleide. Cultura do Consumo: fundamentos e formas contemporâneas. São Paulo: FGV, 2017.
FOUCAULT, Michel. A história da sexualidade: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.
______________. O nascimento da clínica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013a.
________________. Microfísica do Poder. Organização, introdução e revisão técnica de Roberto Machado. 27 ed. São Paulo: Graal, 2013b.
HOFF, Tânia M. C.. Corpos Discursivos: dos regimes de visibilidade às biossociabilidades do consumo. Coleção Publicidade e Consumo: UFPE, 2016.
LIPOVETSKY, Gilles. Felicidade paradoxal. 2a ed. São Paulo: Cia das Letras, 2010.
MILLER, Peter & ROSE, Nikolas. Governando o presente. São Paulo: Paulos, 2012.
PRADO, José L. A. Convocações biopolíticas dos dispositivos comunicacionais. São Paulo: EDUC (Editora da PUC/SP), 2013.
ROSE, Nikolas. Inventando nossos selfs: psicologia, poder e subjetividade. Petrópolis: Vozes, 2011.
Filmografia
EXPLICANDO...o coronavírus (CORONAVIRUS, Explained). Produção: Sara Masetti e Sam Ellis. EUA: Netflix, 2020.
MONEYBALL: O homem que mudou o jogo (Moneyball). Direção: Bennet Miller. Roteiro: Steven Zaillian e Aaron Sorkin. Trilha Sonora: Mychael Danna. EUA: Sony Pictures, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Tânia Marcia Cezar Hoff, Ana Catarina Holtz, Lucas Lopes Fraga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.