Publicidade e biopolítica do consumo na pandemia: análise da interface comunicação e saúde no contexto da Covid-19

Advertising and consumption biopolitics in the pandemic: analysis of the Communication and Health interface in the context of Covid-19

Authors

Keywords:

Communications and Consumption; Health; Consumption Biopolitics.

Abstract

In this article, we address the interface between Communication and Health, focusing on the “biopolitical convocations” (Prado, 2013) in Nike’s and Pão de Açúcar’s advertising in the Covid-19 pandemic, as well as the displacement of a “classic” biopolitics ( Foucault, 1988) - aimed at the government of populations - for a “biopolitics of consumption”, characterized by self-care and self-management. Therefore, the theoretical framework that underlies our reflections mobilizes authors dedicated to the studies of consumption, communication, health and biopolitics

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Author Biographies

Tânia Marcia Cezar Hoff, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM/SP

Tânia M. C. Hoff. Doutora pela FFLCH-USP, docente do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Práticas de Consumo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing – ESPM/SP. Coordenadora do Grupo de Pesquisa “Comunicação, Discursos e Biopolíticas do Consumo”. Brasil. E-mail: thoff@espm.br.

Ana Catarina Holtz, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM/SP

Ana Catarina Holtz. Publicitária, mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutoranda em Comunicação e Práticas de Consumo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing/SP. Integrante do Grupo de Pesquisa BIOCON - Comunicação, Discurso e Biopolíticas do Consumo. Bolsista PROSUP/CAPES Integral E-mail: anacholtz89@gmail.com.

Lucas Lopes Fraga, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM/SP

Lucas L. Fraga. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Prática de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing – ESPM/SP. Membro do Grupo de Pesquisa “Comunicação, Discursos e Biopolíticas do Consumo”. Bolsista Capes. E-mail: lucaslf.fraga@gmail.com.

References

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ROSE, Nikolas. Inventando nossos selfs: psicologia, poder e subjetividade. Petrópolis: Vozes, 2011.

Filmografia

EXPLICANDO...o coronavírus (CORONAVIRUS, Explained). Produção: Sara Masetti e Sam Ellis. EUA: Netflix, 2020.

MONEYBALL: O homem que mudou o jogo (Moneyball). Direção: Bennet Miller. Roteiro: Steven Zaillian e Aaron Sorkin. Trilha Sonora: Mychael Danna. EUA: Sony Pictures, 2011.

Published

2020-11-03

Issue

Section

Dossiê Comunicação & Inovação em Tempos de Pandemia