What is strategy? A study in business news and institutional texts from large Brazilian companies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol23n51.8419

Keywords:

organizational communication, organizational strategy, semantic analysis

Abstract

In this article, we discuss the relationship between communication and organizational strategy, emphasizing the meaning of strategy in news and reports published in Exame magazine and in institutional texts from large Brazilian companies. From the social systems theory’s perspective, we apply semantic analysis to explore the condensation of meanings into semantic forms. The results indicate that meanings about organizational strategy produced in the relationship between organizational systems and the media system, constituting a proper semantics for strategy communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Laus-Gomes

Professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Católica de Brasília.

Pesquisa desenvolvida no âmbito do Núcleo de Estudos Comunicacionais da Estratégia, Grupo de Pesquisa certificado pelo CNPq/UCB, com o apoio do CNPq (Chamada Universal MCTI/CNPq No
01/2016).

References

ANDERSEN, Niels A. Discursive analytical strategies: understanding Foucault, Koselleck, Laclau, Luhmann. Bristol: The Policy Press, 2003.

ANDERSEN, Niels A. Conceptual history and the diagnostics of the present. Management and Organizational History, London, v. 6, n. 3, p. 248-267, 2011.

ANSOFF, Igor H. Strategies for diversification. Harvard Business Review, Brighton, v. 35, n. 2, p. 113-124, 1957.

B3. Empresas listadas. Disponível em: https://www.b3.com.br/pt_br/produtos-e-servicos/negociacao/renda-variavel/empresas-listadas.htm. Acesso em 4 dez. 2018.

BERTALANFFY, Ludwig von. Teoria geral dos sistemas. Petrópolis: Vozes, 1977.

BUENO, Wilson da Costa. Comunicação empresarial: políticas e estratégias. São Paulo: Saraiva, 2009.

BULGACOV, Sérgio; MARCHIORI, Marlene. Estratégia como prática: a construção de uma realidade social em processos de interação organizacional. In: MARCHIORI, Marlene. (Org.). Comunicação e organização: reflexões, processos e práticas. São Caetano do Sul: Difusão, 2010. 352 p. 149-166.

BULGACOV, Sérgio.; MARCHIORI, Marlene. Strategy as communicational practice in organizations. In: PRE-CONFERENCE IN STRATEGIC COMMUNICATION – ICA CONFERENCE, 2011, Boston. Strategic Communication Issues. Washington, DC: Internationational Communication Association, p. 1-22, 2011.

FILIPPE, Marina. Expansão também foi estratégia vencedora na crise. Exame, São Paulo, n. 1127, p. 25-26, dez., 2016.

GENEROSO, Isaura Mourão; BALDISSERA, Rudimar. Comunicação Organizacional como saber-prática discursiva e a influência dos Estudos Organizacionais em sua conformação. E-compós: Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Brasília, v. 24, p. 1-16, 2021.

GOMES, Victor M. L. R. Uma leitura comunicacional da estratégia na perspectiva sistêmico-discursiva. Tese (Doutorado em Comunicação Social). Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

GOMES, Victor M. L. R. O agendamento da estratégia na revista Exame. Animus: Revista Interamericana de Comunicação Midiática, Santa Maria, v. 14, n. 27, p. 228-240, 2015.

GOMES, Victor M. Laus Reis. Uma leitura comunicacional da estratégia nas organizações. Galáxia, São Paulo, n. 33, p. 226-238, 2016.

GOMES, Victor M. Laus Reis; ANDREONI, Renata; DIEHL, Ceci da C. Produção de sentidos e estratégia: interfaces entre a comunicação organizacional e o noticiário de negócios. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, Quito, n. 137, abr.-jul., 2018, p. 299-312.

GRI. Normas GRI. Disponível em: https://www.globalreporting.org/how-to-use-the-gri-standards/gri-standards-portuguese-translations/. Acesso em 4 dez. 2018.

GRUPO FLEURY. Relações com investidores. Disponível em: https://ri.fleury.com.br/fleury/web/default_pt.asp?idioma=0&conta=28. Acesso em 6 dez. 2018.

HOLTZHAUSEN, Derina; ZERFASS, Ansgar. Strategic communication: opportunities and challenges of the reserach area. In: HOLTZHAUSEN, Derina; ZERFASS, Ansgar. The Routledge Handbook of Strategic Communication. New York: Routledge, 2015. 596 p. 127-140.

KUNSCH, Margarida M. Krohling. Planejamento estratégico da comunicação. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Gestão estratégica da comunicação organizacional e relações públicas. São Caetano do Sul: Difusão, 2009. 312 p. 27-41.

LAUS-GOMES, Victor; ANDREONI, Renata. Uma perspectiva sistêmico-discursiva sobre a mercantilização e a estratégia de gestão do ensino superior. RBPAE, Brasília, v. 36, n. 1, p. 293-309, 2020.

LEITÃO, Sérgio Proença. Para uma nova teoria da decisão organizacional. RAP, Rio de Janeiro, v. 31, n. 2, p. 91-107, 1997.

LIMA, Fábia P. A dimensão comunicacional da estratégia: a estratégia organizacional como prática comunicativa na Secretaria de Estado de Fazenda de Minas Gerais. Tese (Doutorado em Comunicação). Escola de Comunicação e Arte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

LIMA, Fábia P. A estratégia como prática de comunicação. In: MARQUES, Ângela; OLIVEIRA, Ivone L. (Orgs.). Comunicação Organizacional: dimensões epistemológicas e discursivas. Belo Horizonte: FAFICH/UFMG. 2015. 244 p. 135-143.

LUHMANN, Niklas. A realidade dos meios de comunicação de massa. São Paulo: Paulus, 2005.

LUHMANN, Niklas. Introdução à teoria dos sistemas. Petrópolis: Vozes, 2011.

LUHMANN, Niklas. Sistemas sociais: esboço de uma teoria geral. Petrópolis: Vozes, 2016.

LUHMANN, Niklas; BAECKER, Dirk; BARRET, Rhodes. Organization and decision. Cambridge: Cambridge University Press, 2018.

MARCHIORI, Marlene; BULGACOV, Sérgio. Strategy as Communicational Practice in Organizations. International Journal of Strategic Communication, v. 6, p. 199-211, 2012.

M DIAS BRANCO. Relações com investidores. Disponível em: https://ri.mdiasbranco.com.br/. Acesso em: 6 dez. 2018.

MINTZBERG, Henry; QUINN, James Brian. O processo da estratégia. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MOELLER, Hans-Georg. Luhmann explained: from souls to systems. Peru, Illiniois: Open Court Publishing Company, 2006.

PÉREZ, Rafael Alberto. Estrategias de comunicación. Barcelona: Ariel, 2008.

PÉREZ, Rafael Alberto. Pensar la estrategia. Buenos Aires: La Crujía, 2012.

PÉREZ, Rafael Alberto; MASSONI, Sandra. Hacia una teoría general de la estrategia. Barcelona: Ariel, 2009.

PORTER, Michael E. What is strategy? Harvard Business Review, Brighton, p. 61-78, Nov./Dec, 1996.

REIS, Maria do Carmo; MARCHIORI, Marlene; CASALI, Adriana M. A relação comunicação-estratégia no contexto das práticas organizacionais. In: MARCHIORI, Marlene (Org.). Comunicação e organização: reflexões, processos e práticas. São Caetano do Sul: Difusão, 2010. 352 p. 167-187.

RESE, Natália; CASALI, Adriana M.; CANHADA, Diego I. D. Reflexões iniciais sobre comunicação organizacional na abordagem da estratégia como prática social. Gestão e Sociedade, v. 5, n. 10, p. 42-56, 2011.

SEIDL, David. General strategy concepts and the ecology of strategy discourses: a systemic-discursive perspective. Organization Studies, v. 28, n. 2, p. 197-218, 2007.

VERÓN, Eliseo. A produção de sentido. São Paulo: Cultrix; Ed. da USP, 1980.

VERÓN, Eliseo. La semiosis social: fragmentos de uma teoria de la discursividad. Barcelona: Gedisa, 1996.

VERÓN, Eliseo. Fragmentos de um tecido. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2004.

VIEIRA, Renata. Como fazer. Exame, São Paulo, n. 1133, p. 62-63, mar., 2017.

WHITTINGTON, Richard. Estratégia após o modernismo: recuperando a prática. RAE: Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 44, p. 69-82, 2004.

Published

2022-04-29