Social Representations of the “Dev” World
Solution Industry and Entrepreneurship
DOI:
https://doi.org/10.13037/ci.vol25n52.8509Keywords:
Technological Solutionism, Software Developers, Silicon Valley, Social RepresentationsAbstract
We approach here part of a study in which we seek to understand the appropriation of information and communication technologies, specifically software, and explore the imaginaries and social representations that are present in development by programmers. Thus, this article brings and discusses some of the most important aspects that appear in the composition of these representations and are shown as a constant and consistent ideology in the expression of the developers heard in the research: entrepreneurship and technological solutionism, and how the developers themselves see their influences on society.
Downloads
References
BARBROOK, R; CAMERON, A. The Californian Ideology. Mute Magazine, Vol 1, Nº 3, em 1º de Setembro de 1995.
CASAQUI, Vander. Cultura empreendedora e espírito do tempo: um olhar contemporâneo a partir do campo da comunicação. Organicom, Ano 16, Nº 31, 2º semestre de 2019.
JODELET, Denise. Representações sociais e mundos de vida. Paris: Éditions des archives contemporaines; São Paulo: Fundação Carlos Chagas; Curitiba: PUCPRess, 2017.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. São Paulo: Ed. 34, 1996.
MOROZOV, E. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.
MOROZOV, E. La locura del solucionismo tecnológico. Trad. Nancy Viviana Piñero. Buenos Aires: Katz Editores. 2015.
MOROZOV, E. Solucionismo, nova aposta das elites globais. Trad. Simone Paz. Outras Palavras. 2020. Disponível em: https://outraspalavras.net/tecnologiaemdisputa/solucionismo-nova-aposta-das-elites-globais/. Acesso em: 7 mar. 2021.
MOROZOV, E. To save everything, click here: the folly of technological solutionism. New Work: PublicAffairs, 2013.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.
SCHRADIE, Jen. Ideologia do Vale do Silício e desigualdades de classe: um imposto virtual em relação à política digital. Parágrafo, Vol. 1, N. 1, Jan/Jun. 2017
VAN DIJCK, J. The culture of connectivity: a critical history of social media. New York, Oxford: Oxford University Press, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Laura Nayara Pimenta, Márcio Simeone Henriques
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Conforme consta nas normas da revista, o envio de artigos e textos solicitando a apreciação com a finalidade de publicação na Comunicação & Inovação, configura a cessão de direitos autorais.
No caso de fotos e imagens, o autor deve providenciar documento que ateste a permissão em termos de direitos autorais.