CRIANÇAS EM SITUAÇÃO DE ACOLHIMENTO INSTITUCIONAL E O ENSINO REMOTO: UM OLHAR DESDE A EPISTEMOLOGIA FREIRIANA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n11.7784

Keywords:

Emancipatory Education, Institutional Shelter, Child, Remote Learning

Abstract

The worldwide Covid-19 pandemic has led to major changes in the field of Education. Facing the scenario of social distance, the education departments have adopted emergency measures for the effectiveness of remote education. This essay proposes a reflection about children in institutional foster care in the face of this remote teaching context. Inspired by Paulo Freire's hopeful, non-conformist and welcoming epistemology, it defends the need to unveil the (in)visibilities that mark the lives of these children, recognizing them as political subjects and subjects of rights, and education as a political and loving act aimed at the emancipation of all.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana de Almeida de Moura, USCS - Municipal University of São Caetano do Sul

Mestranda em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Professora de Ensino Fundamental e Educação Infantil na Prefeitura Municipal de Santo André. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Infâncias, Diversidade e Educação - GEPIDE (PPGE/USCS) e do Grupo de Estudos e Pesquisa Paulo Freire (PPGE/USCS).

Marta Regina Paulo da Silva, USCS - Municipal University of São Caetano do Sul

Doutora em Educação pela UNICAMP. Docente-Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Infâncias, Diversidade e Educação - GEPIDE (PPGE/USCS). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Paulo Freire (PPGE/USCS).

References

ARROYO, Miguel G. Outros sujeitos, outras pedagogias. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

ARROYO, Miguel G. Vidas ameaçadas: exigências-respostas éticas da educação e da docência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

ASSIS, Simone G. FARIAS, Luís O. P. Levantamento Nacional de Crianças e Adolescentes em Acolhimento Institucional e Familiar. São Paulo: Hucitec, 2013.

BRASIL, Conselho Nacional do Ministério Público. Relatório anual sobre as atividades do Conselho e a situação do Ministério Público no país. Brasília: CNMP, 2019.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 42 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 60 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 71 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019b.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 30 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

KOHAN, Walter O. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.

MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção política da morte. Revista Arte & Ensaio, p. 123-151, 2017.

NÓVOA, António. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 7, n. 3, p. 8-12, 2020.

RIZZINI, Irene; RIZZINI, Irma. A institucionalização de crianças no Brasil: Percurso histórico e desafios do presente. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2004.

SANTOS, Boaventura. S. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

SILVA, Marta R. P. da; FASANO, Edson. Crianças e infâncias em Paulo Freire. In: SILVA, Marta R. P. da; MAFRA, Jason F.(org.). Paulo Freire e a educação das crianças. São Paulo: BT Acadêmica, 2020, p. 57-82.

Published

2021-08-10

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER: PAULO FREIRE’S 100th BIRTHDAY: RESISTANCES AND UTOPIAS IN THE