RANKINGS UNIVERSITÁRIOS INTERNACIONAIS NOS INSTRUMENTOS DE GESTÃO DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS RANQUEADAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol8.9257

Keywords:

Rankings universitários, Planos de Desenvolvimento Institucional, Educação Superior, Avaliação externa, Governança universitária

Abstract

The aim of the study is to investigate whether and how Brazilian Higher Education Institutions (HEIs) ranked in the 2020/2021 edition of ARWU, Leiden, QS and THE mention and use academic rankings in their Institutional Development Plan (PDI). The research is justified by the increasing use of rankings for university management as evidenced by the academic literature. The study adopts a qualitative and quantitative approach, analyzing the presence and content of mentions of rankings in PDI's. The results show that 59.6% of the universities analyzed in 2022 mentioned rankings in their PDI's, representing an increase of 7.9% compared to the 2019 study. In addition, a variety of approaches are observed in the PDI's, such as: performing in-depth analysis of rankings; simple reference to the institutional position reached; adoption of performance targets; and the creation of spaces for monitoring results. The study shows that the interest in academic rankings, on the part of Brazilian universities that appear in the main international ranking tables, has been increasing significantly.

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Author Biographies

Artur Basílio Venturella Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Samile Andrea de Souza Vanz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Rio Grande do Sul – Brasil

Adolfo-Ignacio Calderón, Pontificia Universidade Catolica de Campinas

Doutor. Professor titular da Pontificia Universidade Catolica de Campinas

Marco Wandercil, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas.  Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). 

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Published

2023-12-28

Issue

Section

DOSSIÊ AVALIAÇÃO EM FOCO