Dráuzio Varella e Atila Iamarino: uma análise dos canais do YouTube dos influenciadores digitais como fontes de informação na pandemia da Covid-19

Dráuzio Varella and Atila Iamarino: an analysis of the YouTube channels of digital influencers as sources of information in the COVID-19 pandemic

Authors

Keywords:

COVID-19, digital influencers, YouTube., COVID-19, digital influencers, YotuTube

Abstract

Amid controversies surrounding the COVID-19 pandemic, the citizen was faced with the challenge of seeking reliable information about the new coronavirus. This article discusses the content produced about the disease and its repercussions on the YouTube channels of Dráuzio Varella and Atila Iamarino. We analyzed the social phenomenon of these digital influencers, considering the epidemiological evolution. The results indicated that health and science experts gained more visibility in tackling disinformation, becoming more popular influencers and revealing new trends in the dissemination of information on epidemics.

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Author Biographies

Marcelo Robalinho, Universidade Federal de Alagoas

Jornalista, mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco e doutor em Informação e Comunicação em Saúde pelo Programa de Pós-Graduação em Informação e Comunicação em Saúde da Fundação Oswaldo Cruz, com estágio doutoral pela Université Paris XIII. Professor adjunto do curso de Jornalismo da Universidade Federal de Alagoas. E-mail: marcelo.robalinho@ichca.ufal.br.

Sheila Borges, Universidade Federal de Pernambuco

Professora adjunta do Núcleo de Design e Comunicação da UFPE. Doutora em Sociologia, mestra em Comunicação, jornalista e publicitária. Desenvolve projetos de pesquisa e extensão em jornalismo, mídias sonoras, política, sociologia e mídias sociais. É autora do livro O repórter-amador: uma análise das disposições sociais motivadoras das práticas jornalísticas do cidadão comum e uma das organizadoras de Os impactos das novas mídias na comunicação - Volumes 1 e 2. 

Adriano Pádua

Mestre em comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais com foco em engajamento em redes sociais online, transmídia e jornalismo.

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Published

2020-11-03

How to Cite

Robalinho, M., Borges, S., & Pádua, A. (2020). Dráuzio Varella e Atila Iamarino: uma análise dos canais do YouTube dos influenciadores digitais como fontes de informação na pandemia da Covid-19: Dráuzio Varella and Atila Iamarino: an analysis of the YouTube channels of digital influencers as sources of information in the COVID-19 pandemic. Comunicação & Inovação, 21(47). Retrieved from https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/7298

Issue

Section

Dossiê Comunicação & Inovação em Tempos de Pandemia