Brazilian cinema, politics and communication circuits

a media analysis of Bacurau, Marighella and Medida Provisória

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ci.vol24.e20239311

Keywords:

Brazilian cinema, media analysis, communication circuits

Abstract

This research aims to analyze how the films Bacurau, Marighella and Medida Provisória were reported by the press, overflowing from the cinema screen to communicational circuits. Based on content analysis and a corpus of 485 news, we checked the variables: interviews, promotion, participation in festivals/awards, casting, and political issues. As a result, we observed an emphasis on promotion and a growth in political associations as the Bolsonaro government ended. It presents a symptom of the adversity of producing and disseminating art amid management hostile to cultural production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Barba, PPGCOM-UFF -Universidade Fluminense - Rio de Janeiro - Brasil

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (PPGCOM/UFF); Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (PPGCOM/UFPR); bolsista CAPES. É integrante do Laboratório de Mídia e Democracia (LAMIDE-UFF) e do Grupo de Pesquisa TELAS: cinema, televisão, streaming, experiência estética (PPGCOM - UTP). marcelabarba@id.uff.br

Fernanda Rios, PPGTE-UTFPR - Universidade e Tecnológica do Paraná - Brasil

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGTE/UTFPR); bolsista CAPES. Compõe o Grupo de Pesquisa Design e Cultura (UTFPR/CNPq) e o Grupo de Pesquisa TELAS: cinema, televisão, streaming, experiência estética (PPGCom/UTP/CNPq). fra1612@gmail.com

Aline Vaz, PPGCOM-UTP Universidade de Tuiuti - Paraná - Brasil

Doutora com estágio pós-doutoral pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná; docente do PPGCom/UTP; líder do Grupo de Pesquisa TELAS: cinema, televisão, streaming, experiência estética (PPGCom/UTP/CNPq). alinevaz900@gmail.com

References

BAUER, M. W. Análise de Conteúdo Clássica: Uma Revisão. In: Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

BITTENCOURT, B. Kleber Mendonça fala de suas produções. Revista Trip. 16 ago. 2019. Disponível em: <https://revistatrip.uol.com.br/trip/entrevista-com-kleber-mendonca-filho-fala-sobre-bacurau>. Acesso em: 19 mar. 2023.

BRAGA, J. Constituição do Campo da Comunicação. In: Verso e Reverso, v. 25 (58), jan.-abr. (edição revista, anotações de atualização). São Leopoldo: Unisinos, 2011, p. 62-77. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/versoereverso/article/view/924/147. Acesso em: Acesso em: 19 mar. 2023.

BACURAU. Direção: Kleber Mendonça Filho; Juliano Dornelles. Produtora: Vitrine filmes. Brasil, França, 2019. DVD (2h12m).

BRAGA, J. Parte I – “Matrizes interacionais”. In: BRAGA, J. L. et al. Matrizes interacionais: a comunicação constrói a sociedade. Campina Grande, PB: EDUEPB, 2017.

DUARTE, E. As vertigens estéticas de um campo em configuração. In: LEAL, B. S.; MENDONÇA, C. C.; GUIMARÃES, C. (Org). Entre o sensível e o comunicacional. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010, p. 89-103.

FISCHER, S.; VAZ, A. Marighella e circuitos comunicacionais: narrativas transbordantes. Revista Eco-Pós, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 169–192, 2022. DOI: 10.29146/ecops.v25i2.27889. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27889. Acesso em: 19 mar. 2023.

FISCHER, S.; VAZ, A. Distopia, utopia, catarse: o cinema sintomático de Kleber Mendonça Filho. ALCEU (ONLINE), v. 21, p. 127-145, 2021. DOI: 10.46391/ALCEU.v21.ed43.2021.204. Disponível em: http://revistaalceu.com.puc-rio.br/index.php/alceu/article/view/204. Acesso em: 19 mar. 2023.

FREITAS, S.; TARGINO, J.; GRANATO, L. A política cultural e o governo Bolsonaro. Brasiliana: Journal for Brazilian Studies, v. 10, n. 1, p. 219–239, 2021.

MARIGHELLA. Direção: Wagner Moura. Produtora: O2 Filmes. Brasil, 2019. (2h35m).

MEDIDA PROVISÓRIA. Direção: Lázaro Ramos. Produtora: Elo Company/ H2O Films. Brasil, 2022. (1h43m)

MENDONÇA FILHO, K. Introdução: como está o filme? In: Três roteiros: O som ao redor, Aquarius, Bacurau. Companhia das Letras, 2020. p. 9-19.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org.; Editora 34, 2009

RUBIM, A. A. C. La acción político-cultural de la administración Messias Bolsonaro. Alteridades, v. 30, n. 60, p. 9–20, 2020.

SANCHES, L. Lázaro Ramos diz que “Medida Provisória” sofreu “censura burocrática”. Folha Ilustrada. 13.abr.2022. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2022/04/lazaro-ramos-dirige-tais-araujo-e-cria-brasil-distopico-em-medida-provisoria.shtml>. Acesso em: 19 mar. 2023.

SAKAMOTO, L. “Marighella” não é caso isolado, Cultura está sob censura, diz Wagner Moura. UOL. 14 jan. 2020. Disponível em: <https://noticias.uol.com.br/colunas/leonardo-sakamoto/2020/01/14/marighella-nao-e-caso-isolado-cultura-esta-sob-censura-diz-wagner-moura.htm>. Acesso em: 19 mar. 2023.

SILVA, M. G.; RODRIGUES, T. C. M. O Populismo de Direita no Brasil: Neoliberalismo e Autoritarismo no Governo Bolsonaro. Mediações, v. 26, n. 1, p. 86–107, 2021.

XAVIER, I. Prefácio: Documentando processos de criação. In: Três roteiros: O som ao redor, Aquarius, Bacurau. Companhia das Letras, 2020. p. 21-38.

WOMACK, Y. Afrofuturism: The World of Black Sci-Fi and Fantasy Culture. Chicago: Lawrence Hill Books, 2013.

Published

2024-01-31