The school’s Physical Education “WITH” Child Education: approximations with Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n11.7685

Keywords:

Physical Education; Child Education; Paulo Freire

Abstract

The goal of this study was to present a pedagogical-political experience of school’s Physical Education “WITH” Child Education, that themed gymnastics approaching itself of “freirean” elements to dialogue “WITH” the children. The organization leaned on critical qualitative research. The reported project happened during a trimester in a public school in Santo Andre. The study evidenced that, when dealing with Child Education, we are summoned to play and create “WITH” the children. As beings in the world, when children are not oppressed, they express themselves politically, demanding their rights. It’s curious and creative stubbornness in speaking their own words, to the point of convening their act of resistance for a more playable world, a more human and loving. Approximate Physical Education of the works of Paulo Freire is to recognize the possibility of a repositioning to the social function of this curricular component, beyond an epistemological advancement ruled in Liberating Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Uirá de Siqueira Farias, Universidade São Judas

 

 

 

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de São Paulo

Doutor em Educação Física pela Universidade São Judas. Pós-Doutor em Educação pela USP. Docente do Instituto Federal de São Paulo. São Paulo/SP. Brasil

Valdilene Aline Nogueira, Universidade São Judas

Mestre em Educação Física pel Universidade São Judas. Doutoranda em Educação Física pela mesma instituição. Docente da Universidade de Guarulhos. São Paulo/SP. Brasil

Graciele Massoli Rodrigues, Universidade São Judas

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas. Docente da Universidade São Judas. São Paulo/SP. Brasil

References

ARROYO, M. G. Corpos resistentes produtores de culturas corporais. Haverá lugar na Base Nacional Cumum? Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 15-31, 2016.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, v. 19, p. 20-28, 2002.

BOSSLE, F. Atualidade e relevância da Educação Libertadora de Paulo Freire na Educação Física Escolar em tempos de "Educação S/A". In: SOUSA, C. A. D.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. Educação Física Escolar e Paulo Freire: ações reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019. p. 17-32.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação infantil. Brasília: Ministério da Educação, 2010.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: Minitério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral, 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017.

CORSARO, W. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DELMANTO, D.; FAUSTINONI, L. E. Os relatos de prática e sua importância no processo de produção e socialização do conhecimento. In: SEE, S. D. E. D. E.- Currículo em debate: Relatos de práticas pedagógicas. Goiânia : Secretaria de Estado da Educação, 2009. p. 9-13.

DENZIN, N. K. Investigação Qualitativa Crítica. Sociedade, Contabilidade e Gestão. Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 1-15, 2018.

EHRENBERG, M. C. A linguagem da cultura corporal sob o olhar de professores da educação infantil. Pro-posições, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 181-198, 2014.

FORMOSINHO, J. O.; PASCAL, C. Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil. Porto Alegre: Penso, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à Prática Educativa. 1. ed. São Paulo: Terra e Paz, 2011. Livro Digital.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013a. Livro Digital.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagoia do Oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013b. Livro Digital.

FREIRE, P. Educação Como Prática da Liberdade. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015. Livro Digital.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. Livro Digital.

HERNÁNDEZ, F. H. Lá investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, Barcelona, n. 26, p. 85-118, 2008.

HOUAISS, A.; VILLAR, M. D. S. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. 4ª. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.

KOHAN, W. O. Paulo Freire e a (sua) infância educadora. In: SILVA, M. R. P. D.; MAFRA, J. F. Paulo Freire e a Educação das crianças. São Paulo: BT Acadêmica, 2020, p. 122-147.

LARROSA, J. Tremores: Escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. Livro Digital.

MACHADO, R.; FAGUNDES, B.; SILVA, F. W. D. As crianças como autoras da significação da Educação Física. Motrivivência, v. XXIII, n. 37, p. 51-68, 2011.

MARQUES, R. F. B.; SILVA, M. R. P. D. Os círculos de cultura na Educação Infantil. In: SILVA, M. R. P. D.; MAFRA, J. F. Paulo Freire e a Educação das crianças. São Paulo: BT Acadêmicos, 2020. p. 225-252. Livro Digital.

NOGUEIRA, V. A. et al. Práticas Corporais e Paulo Freire: Uma análise sobre a produção do conhecimento. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 4, p.1265 -1280, 2018.

PELOSO, F. C.; PAULA, E. M. T. A. D. Paulo Freire e as crianças: reflexões e olhares sobre a educação da infância. In: SILVA, M. R. P. D.; MAFRA, J. F. Paulo Freire e a educação das crianças. São Paulo: BT Acadêmica, 2020. p. 189-223. Livro Digital.

REDIN, M. M. Estética. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. 2ª. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 273-276.

SANTOS, I. L.; NEIRA, M. G. Tematização e problematização: pressupostos freirianos no currículo cultural da educação física. Pro-Posições. Campinas, v. 30, e20160168, 2019.

SANTOS NETO, E. D.; SILVA, M. R. P. D. Quebrando as armadilhas da "Adultez": um diálogo sobre infância a partir de Giorgio Agamben e Paulo Freire. Múltiplas Leituras, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 111-123, 2008.

SARMENTO, M. J. A sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. In: ENS, R. T.; GARANHANI, M. C. Sociologia da Infância e a formação de professores. São Paulo: Editora Universitária Champagnat, v. I, 2013, p. 13-46.

SILVA, M. R. P. D.; FASANO, E. Crianças e Infâncias em Paulo Freire. In: SILVA, M. R. P. D.; MAFRA, J. F. Paulo Freire e a Educação das Crianças. São Paulo: BT Acadêmicos, 2020, p. 83-121. Livro Digital.

SILVA, M. R. P. D.; MAFRA, J. F. Paulo Freire e a Educação das Crianças. São Paulo: BT Acadêmicos, 2020. Livro Digital.

SOUSA, C. A.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. Educação Física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019.

SOUSA SANTOS, B. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais. v. 78, p. 3-46, 2007.

SOUSA SANTOS, B. Um discurso sobre as ciências. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.

VICENTE, A. D. J.; SILVA, M. R. P. D. A participação política das crianças pequenas na autoavaliação da qualidade da educação infantil: contribuições desde Paulo Freire. Educação & Linguagem, v. 23, n. 2, p. 203-224, 2020.

Published

2021-08-10

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER: PAULO FREIRE’S 100th BIRTHDAY: RESISTANCES AND UTOPIAS IN THE