COVID-19 and the social determination of health
DOI:
https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n11.7732Keywords:
coronavirus, social inequalities, popular education, healthAbstract
The year 2020 was interrupted by the coronavirus pandemic, when abruptly universities, schools, commerce and non-essential services were paralyzed. In this adverse context, the project “COVID 19 and the social determination of health” was created. A qualitative research, focusing on the strategy of participatory diagnosis, which sought to discuss with the community of a federal public school, located in Niterói / RJ, about the health conditions and social vulnerability impacted by the pandemic, causing reflections and actions on health inequities. In this article, we describe the actions developed by the fellows of this project, analyzing the development of the actions in the light of the theory of social determination of health and popular education in health. Despite the limitations imposed by social distance, we managed to dialogue with the community virtually through the actions of the project, promoting important discussions and reflections for mutual strengthening, against any type of attack that insists on deepening social inequalities.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviço na era digital. Boitempo editorial, 2018.
BARROS, Sônia; OLIVEIRA, Márcia Aparecida Ferreira; SILVA, Ana Luisa Aranha. Prácticas innovadoras para el cuidado en la salud. Rev. esc. enferm. USP [on-line], v.41, n.spe, p.815-819. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342007000500013.
BOURGOIS, Philippe et al.. Structural vulnerability: operationalizing the concept to address health disparities in clinical care. Academic medicine: journal of the Association of American Medical Colleges, v. 92, n. 3, p. 299, 2017. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5233668/. Acesso em: 20 fev. 2021.
BRASIL. Relatório Final da VIII Conferência Nacional de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 1986. Disponível em: MONTEIRO, Sandrelena da Silva. (Re)inventar educação escolar no Brasil em tempos da COVID-19. Revista Augustus, v. 25, n. 51, p. 237-254, 2020. DOI: https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p237
MOREIRA, J. et al.. Educação popular em saúde: a educação libertadora mediando a
promoção da saúde e o empoderamento. Revista Contrapontos, Itajaí, v. 7, n. 3, p. 507-521,
Disponível em https://core.ac.uk/download/pdf/270172453.pdf. Acesso em: 18 fev. 2021.
NETTO, José Paulo; BRAZ, Marcelo. Economia Política: uma introdução crítica. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
ORGANIZAÇÃO PANAMERICANA DE SAÚDE. Saúde mental e considerações psicossociais durante o surto de COVID-19, 18 de março de 2020. PAHO, 2020. Disponível em https://iris.paho.org/handle/10665.2/51996. Acesso em: 10 fev. 2021.
ORGANIZAÇÃO PANAMERICANA DE SAÚDE. Folha informativa sobre COVID-19, Situação epidemiológica. PAHO, 2021. Disponível em https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 3 jul. 2021.
ORNELL, Felipe et al.. “Pandemic fear” and COVID-19: mental health burden and strategies. Brazilian Journal of Psychiatry, v. 42, n. 3, p. 232-235, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1516-4446-2020-0008
PETTRES, Andreia Assmann; DA ROS, Marco Aurélio. A determinação social da saúde e a promoção da saúde. Arquivos Catarinenses de Medicina, v. 47, n. 3, p. 183-196, 2018. Disponível em http://www.acm.org.br/acm/seer/index.php/arquivos/article/view/375. Acesso em: 3 mar. 2021.
SHIGEMURA, J. et al.. Public responses to the new coronavirus 2019 (2019-nCoV) in Japan: consequences for mental health and target populations. Psychiatry Clin Neurosci [internet], v. 74, n. 4, p. 281-282, 2020. Disponível em https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32034840/. Acesso em: 12 mar. 2021.
SILVA, Maurício Roberto et al.. Bolsonaro e COVID-19: e daí? “O Brasil está matando o Brasil”, “do Brasil, SOS ao Brasil”, “chora a nossa pátria, mãe gentil ...”. Motrivivência, v. 32, n. 62, p. 19/01/2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e74507
SOUSA, Izautina Vasconcelos et al.. Pesquisa participativa no protagonismo comunitário para abordar questões de saúde: um olhar sobre o diagnóstico participativo. CIAIQ2018, v. 2, 2018. Disponível em https://www.proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/article/view/1880. Acesso em: 10 mar. 2021.
SOUZA, Claudia Teresa Vieira de et al. Cuidar em tempos da COVID-19: lições aprendidas entre a ciência e a sociedade. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, p. e00115020, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00115020
VALLA, Victor Vicent. Educação e Participação Poupar-Revendo o debate em torno da participação popular: ampliando sua concepção em uma nova conjuntura. Doenças Endêmicas: abordagens sociais, culturais e comportamentais. Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz, p. 253, 2000.
WEINSTEIN, Ana Lucia et al. Diagnóstico Comunitário Participativo: manual de ferramentas. Reino Unido: DIFD, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luciana Collier, Victoria do Livramento, Carolina Dantas Magalhães Lopes, Juliane Menezes da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ , permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Atribuição-NãoComercial-SemDerivações
CC BY-NC-ND