PAULO FREIRE E A PERSPECTIVA DIALÉTICA DA EDUCAÇÃO COMO REVELAÇÃO DO ÓBVIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n11.7786

Keywords:

Paulo Freire; Educational Dialectics; Politics.

Abstract

Paulo Freire and the dialectic perspective of education as the revelation of obvious

 

Abstract: Freire used to say he was an “educator of obviousness”. What does that mean? Based on this question this article aims to analyze the “obvious” in Paulo Freire by means of a dialectical bias. This study has the works “Pedagogy of the Opressed” as well as “The importance of the act of reading” as its starting point. It also discusses the accumulation along with the transference in the bancary education; the Freirean dialectics as the enlightenment of the obvious; the dialogue; failures and changes; the recognition of the exclusions; the dialectic within the popular syntax and the political issue. The article concludes the dialectic in education is the revelation of the “obvious” which means that the dialectical process tensions the hegemonic naturality, breaking the static discourse, clarifying that their apolitical aspect is in fact, political. An educator of obviousness is always willing to discuss and uses assertive communication with the learners that the world is movement, transformation and that social reality is a human construction.

 

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Author Biographies

Thalles Valente Paiva , Universidade Federal de Uberlândia

Graduado em História pela Universidade Federal de Uberlândia (2018). Mestre em História Social na área de Estética e Hermenêutica pela Universidade Federal de Uberlândia, de 2019- 2021. Doutorando em Educação no Programa de Pós Graduação da Faculdade de Educação (PPGED), na linha de História e historiografia Universidade Federal de Uberlândia.

Lucia de Fatima Valente, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, com atuação na graduação, no curso de Pedagogia e na Pós-graduação, no Programa de Pós-graduação da Faculdade de Educação (PPGED), na Linha Estado, Política e Gestão da Educação.

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Published

2021-08-10

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER: PAULO FREIRE’S 100th BIRTHDAY: RESISTANCES AND UTOPIAS IN THE