INTERNATIONAL LICENSING PROGRAM (PLI) -

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n13.7980

Keywords:

Public policies, Teaching career, Internationalization

Abstract

The article analyzes the International Degree Program (PLI) - 2010 and 2011 Editions, which was funded by CAPES and UMESP scholarship holders. The PLI is an initial teacher training program. Through content analysis, the objective was to identify under which aspects the participation in the PLI contributed to improve the qualification of undergraduate students and increase the value of the teaching career. The different phases of the program were followed, from its conception to the return of the fellows. Among the results obtained, there was appreciation of the area. The fellows were unanimous in pointing out the growth and maturity obtained with living in another country and with the mobility program. The same was not true of academic background. There was no difference between the contents covered in the subjects studied in Portugal and Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosemeire Aparecida Bom Pessoni, Universidade Metodista de São Paulo

Doutora em Educação, Curso de Pós-graduação em Educação – Universidade Metodista de São Paulo - São Bernardo do Campo.

Marcelo Furlin, Universidade Metodista de São Paulo

Professor Doutor em Educação, Curso de Pós-graduação em Educação – Universidade Metodista de São Paulo - São Bernardo do Campo.

Adriana Barroso de Azevedo, Universidade Metodista de São Paulo

Professora Doutora em Educação, Curso de Pós-graduação em Educação – Universidade Metodista de São Paulo - São Bernardo do Campo.

References

ANDRADE, C.; COSTA, L. Internacionalização das Instituições de Ensino Superior: Premissas e impactos nos estudantes em mobilidade. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, v.5, p. 43-58.2014.

ARAÚJO, M. Racismo. PT? Centro de Estudos Sociais, Universidade de Coimbra. 2017. Disponível em: https://eg.uc.pt/handle/10316/42649. Acesso em: 21 jul. 2021.

BATISTA, J. S. M. O processo de internacionalização das instituições de ensino superior: Um estudo de caso na Universidade Federal de Uberlândia. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, SP, 2009.

BEHRENS, M. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação, v. XXX, n 63, p. 439-455, 2007.

BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Disponível em: encurtador.com.br/hltOY. Acesso em: 21 jul. 2021.

CELANO, A.C.; GUEDES, A.L. Impactos da Globalização no processo de internacionalização dos Programas de Educação em Gestão. Cadernos EBAPE. BR, v. 12, n. 1, p. 45, 2014. Disponível em: encurtador.com.br/jwGHK. Acesso em: 21 jul. 2021.

COSTA, A. S.; NASCIMENTO, A. V.; CRUZ, E. B.; TERRA, L. L.; SILVA, M. R. O uso do método estudo de caso na Ciência da Informação no Brasil. InCID: R. Ci. Inf. e Doc., Ribeirão Preto, v. 4, n. 1, p. 49-69, 2013

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FRANCO, M.L.P.B. Análise de conteúdo. Brasília (DF): Plano, 2003.

GATTI, B.A. et al. A atratividade da carreira docente. Estudos & Pesquisas Educacionais. Fundação Victor Civita, v. 1, p.139 - 209, 2009. Disponível em: encurtador.com.br/bhpsQ. Acesso em: 21 jul. 2021.

GIL, A.C.C. Identidade nacional na literatura portuguesa de Fernão Lopes ao fim do século XIX. Centro de História d'Aquém e d'Além-Mar. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas. Universidade Nova de Lisboa. Universidade dos Açores. Ponta Delgada, 2015. Disponível em: https://run.unl.pt/handle/10362/26302. Acesso em: 21 jul. 2021.

GODOY, A. S. Estudo de caso qualitativo. In: GODOI, C.K.; BANDEIRA-DE-MELLO, R.; SILVA, A.B. (Org.). Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: Paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva, 2006. p. 115-146

GONÇALVES, R.B.; STALLIVIERI, L. Novas propostas pedagógicas para o desenvolvimento de disciplinas ministradas em línguas estrangeiras nas salas de aula multiculturais. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, SC, p. 130 - 142, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2735/273537756010.pdf. Acesso em: 21 jul. 2021.

KNIGHT, J. Definição atualizada de internacionalização. Ensino superior internacional, n. 33, 2003.

KOCHHANN, M.E.R.; SOUZA,D.C.D.B.N. O que dizem os professores da Universidade de Aveiro (PT) sobre a mobilidade dos estudantes da UNEMAT e a aprendizagem da matemática. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica,v. 5, n. 3, p.142-172, 2015. Disponível em: https://ojs2.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/526. Acesso em: 21 jul. 2021.

LIMA, M. C.; CONTEL, F. B. Internacionalização da Educação Superior: Nações ativas, nações passivas e a geopolítica do conhecimento. Editora: Alameda, São Paulo, SP. 2011.

LIMA, M. C.; RIEGEL, V. Motivações da mobilidade estudantil entre os estudantes do curso de administração. Revista Guavira Letras, n. 10,. 2010. Disponível em: http://websensors.net.br/seer/index.php/guavira/article/view/283. Acesso em: 21 jul. 2021.

MATOS, R.S. Considerações acerca da formação inicial de professores: Relatos da experiência envolvendo o Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI). Revista Prática Docente. v. 1, n. 1, p. 17-29, 2016.

MOREIRA, L.A. Narrativas docentes sobre o programa de Licenciaturas Internacionais: O caso de uma Universidade Paulista. Dissertação de Mestrado. Instituto de Física Gleb Wataghin da Universidade Estadual de Campinas, SP. 2017.

MOROSINI, M. C. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 19, n. 2, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/qZF8Fpz8MjgWHNdC38frh5Q/abstract/?lang=pt&format=html. Acesso em: 21 jul. 2021.

PLI - Programa de Licenciaturas Internacionais CAPES/UC. Edital 035/2010/CAPES, 2010. Disponível em: encurtador.com.br/ouvzE. Acesso em: 21 jul. 2021.

PLI - Programa de Licenciaturas Internacionais CAPES/UC. Edital nº 008/2011/CAPES, 2011. Disponível em: encurtador.com.br/cdHQ3. Acesso em: 21 jul. 2021.

PLI - Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI). Edital nº 017/2013/CAPES, 2013. Disponível em: encurtador.com.br/rxGJ3. Acesso em: 21 jul. 2021.

PRATES, A.A.P.; BARBOSA, M. L. O. A expansão e as possibilidades de democratização do ensino superior no Brasil. Caderno CRH, Salvador, v. 28, n. 74, p. 327-339, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccrh/a/KMPpBGvKcDyrHCnNCY4ypLN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 jul. 2021.

PRYJMA, M.F. A formação inicial de professor: considerações sobre o Programa de Licenciaturas Internacionais. Formação Docente (Revista Brasileira de Pesquisa Sobre Formação de Professores), v.4, n.7, p. 85-99, 2012. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/65. Acesso em: 21 jul. 2021.

RICHARDSON, R.J. Pesquisa social: Métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

RODRIGUES, C. A.; RODRIGUES, A.T. A influência do Processo de Bolonha no currículo do curso de Licenciatura em Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra (PT). 2015. Disponível em: encurtador.com.br/puMO9. Acesso em: 21 jul. 2021.

SOUZA, N. C. Programa de Licenciatura Internacional na Universidade Federal de Uberlândia: Limites e Possibilidades. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Uberlândia, MG. 2016.

VALA, J.; BRITO, R.; LOPES, D. Expressões dos racismos em Portugal. Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa. 2.ª ed. Lisboa: ICS. Imprensa de Ciências Sociais, Estudos e investigações, 11, 2015. Disponível em: encurtador.com.br/ahjKT. Acesso em: 21 jul. 2021.

YIN, R. K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. (Trad. Daniel Grassi). 2.ed. -Porto Alegre: Bookman, 2001

ZAMBERLAM, J.; CORSO, G.; BOCCHI, L.; FILIPPIN, J. R.; KÜLKAMP, W. Os estudantes internacionais no processo globalizador e a internacionalização do ensino superior. Porto Alegre: Solidus, 2009.

ZORZI, F.; SANTOS, P.N.; SCHULZ, T. Internacionalização e formação inicial docente no contexto dos Institutos Federais. XII Encontro Nacional de Educação Matemática - ISSN 2178-034X. São Paulo – SP, 13 a 16 de julho de 2016.

Published

2022-10-27