A UTILIZAÇÃO DO AUTOCAD WEB COMO FERRAMENTA INTERATIVA NO PROCESSO DE ENSINO APRENDIZAGEM DA DISCIPLINA DE DESENHO TÉCNICO NO ENSINO SUPERIOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n13.8209

Keywords:

Palavras-chave: pandemia, desenho técnico, aplicativos, aprendizagem mediada por tecnologia, tecnologias digitais

Abstract

This article aims to present and discuss the challenges and opportunities that the use of educational technologies offers for practical classes and the main results for any remote teaching strategy to have the possibility of success. After publishing on the pandemic situation in the country in 2020, the Ministry of Health and the Ministry of Education issued health protocols on their websites that currently require the closing of schools and higher education institutions. This new reality showed the need for available technological solutions and several pedagogical and managerial adaptations. A case study was carried out with engineering students in a university degree. The results highlighted the weaknesses faced, and the search for solutions that incorporate the innovative use of digital technologies associated with remote work.

 

Keywords: pandemic, technical design, applications, technology-mediated learning, digital Technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Terezinha Galli do Rosário, Universidade Cruzeiro do Sul

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo – SP, Brasil.

Juliano Schimiguel, Universidade Cruzeiro do Sul

Possui Doutorado em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2006), Mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2002) e Graduação de Bacharelado em Informática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1999). Atualmente é Professor Permanente do Programa de Doutorado/Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul (São Paulo, SP), Professor do Centro Universitário Anchieta - UNIANCHIETA (Jundiaí, SP), e Associado Profissional no Pecege da USP/Esalq (Piracicaba/SP). 

References

BRASIL, M. E. C. Ministério da educação. coronavírus. monitoramento nas instituições de ensino. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/coronavirus/.2020. Acesso em: 12 abr. 2021.

BRASIL, Ministério da Saúde. Boletim Epidemiológico Especial - Ministério da Saúde, Disponível em: https://antigo.saude.gov.br. 2020. Acesso em: 05 mai. 2021.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Microdados da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – Pnad Contínua, edição de 2018, trimestre 4 (questionário suplementar de TIC). Rio de Janeiro: IBGE, 29 abr. 2020c. Disponível em:

https://bit.ly/2YH7Frf. Acesso em: 15 set. 2021.

CORDEIRO, Karolina Maria de Araújo. O impacto da pandemia na educação: a utilização da tecnologia como ferramenta de ensino, [S.l.], p.1-15, 2020. Disponível em: http://repositorio.idaam.edu.br/jspui/handle/prefix/1157. Acesso em: 15 set. 2021.

DE ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, 2012.

EDUCAUSE, C. Things you should know about flipped classrooms. Retrieved from, 2012.

FERNÁNDEZ-MÁRQUEZ, Esther; LEIVA-OLIVENCIA, Juan José; LÓPEZ-MENESES, Eloy. Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista digital de investigación en docencia universitaria, v. 12, n. 1, p. 213-231, 2018.

FRANÇA, Lilian Cristina Monteiro; FERRETE, Anne Alilma Souza; GOUY, Guilherme Borba. Educação a distância: ambientes virtuais, TIC e universidades abertas. Aracaju: Criação, p. 30, 2010.

GARRIDO, Rodrigo Grazinoli et al. COVID-19: um panorama com ênfase em medidas restritivas de contato interpessoal. Interfaces Científicas-Saúde e Ambiente, v. 8, n. 2, p. 127- 141, 2020.

LÈVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34 Ltda, 1999.

LIMA, E. R; MOITA, F. M. A tecnologia no ensino de química: jogos digitais como interface metodológica. Campina Grande: Eduepb, 2011.

MASETTO, Marcos Tarciso. Formação pedagógica dos docentes do ensino superior. Revista Brasileira de Docência, Ensino e Pesquisa em Administração, v. 1, n. 2, p. 04-25, 2009.

NATUMI, Yone. O ensino de informática aplicado nos cursos de graduação em arquitetura e urbanismo no Brasil. 2013. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil, p.40, 2013.

SANTAELLA, L. Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior Unicamp, 9, 19-28, 2013.

Published

2022-10-27