VIRTUAL CLASSES FOR PRESENTIAL UNDERGRADUATE COURSES DUE TO THE COVID-19 PANDEMY WHEN TEACHERS AND STUDENTS IN A PRIVATE INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n13.8238

Keywords:

Remote Learning, Coronavirus, Active Learning Methodologies.

Abstract

The beginning of 2020 is marked by the interruption of education activities across the country due to the epidemic scenario caused by Covid-19. Higher Education Institutions quickly had to replace classroom classes with classes that used information and communication means and technologies, as alternatives to reduce the impacts caused by the strike. Thus, the present research investigated the adoption of remote teaching regarding the satisfaction and performance of teachers and students from different undergraduate areas, through a descriptive quantitative analysis. The results indicate that most young professors and students demonstrate facilities and see opportunities offered by the remote teaching process, because the use of technologies is part of their daily lives. The post-pandemic effect leads to a new vision for face-to-face activities, restructured classrooms through new technologies to approach new active teaching methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Rogerio Cerqueira Silva, Universidade Estadual de Campinas

Pós-doutorado em Engenharia na área de estruturas inspeção de estruturas, Doutor em Engenharia na área de ensaios não destrutivos,  Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Pesquisador do Departamento de Ensaios Não destrutivos (UNICAMP).

References

ALA-MUTKA, Kirsti. Mapping digital competence: Towards a conceptual understanding. Sevilla: Institute for Prospective Technological Studies, p. 7-60, 2011.

AMARAL, S. F.; DE OLIVEIRA GARCIA, A.; DA SILVA, R. A.; VERASZTO, E. V.; DE CAMARGO, J. T. F.; BARRETO, G. o ensino de engenharia e competências para inovação: uma proposta inicial. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA – COBENGE, 44., 2016. Anais [...], 2016.

AMARAL, E.; POLYDORO, S. Os desafios da mudança para o ensino remoto emergencial na graduação na Unicamp–Brasil. Linha mestra, n. 41a, p. 52-62, 2020.

ARAUJO, R. M.; CIBELLE, A.; MARTINS, V. F.; ELISEO, M. A.; SILVEIRA, I. F. COVID-19, Mudanças em Práticas Educacionais e a Percepção de Estresse por Docentes do Ensino Superior no Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 864- 891, 2020.

AUCEJO, E. M.; FRENCH, J.; ARAYA, M. P. U.; ZAFAR, B. The impact of COVID-19 on student experiences and expectations: Evidence from a survey. Journal of public economics, v. 191, p. 104271, 2020.

BARBOSA, A. M.; VIEGAS, M. A. S.; BATISTA, R. L. N. F. F. Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, v. 25, p. 255-280, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, ed. 53, 18 mar. 2020. Seção 01, p. 39.

CASTIONI, R.; MELO, A. A. S. D.; NASCIMENTO, P. M.; RAMOS, D. L. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, p. 399-419, 2021.

SÁ, A. L.; DO CARMO NARCISO, A. L; DO CARMO NARCISO, L. Ensino Remoto em tempos de pandemia: Os desafios enfrentados pelos professores. In: ENCONTRO VIRTUAL DE DOCUMENTAÇÃO EM SOFTWARE LIVRE E CONGRESSO INTERNACIONAL DE LINGUAGEM E TECNOLOGIA ONLINE. 2020. Anais [...], 2020.

DORNELES, D. M. A formação do professor para o uso das TIC em sala de aula: uma discussão a partir do projeto piloto uca no acre. Texto livre, linguagem e tecnologia, v.5, n.2, p. 71-87, 2012.

FRAGELLI, T. B. O. Gamificação como um processo de mudança no estilo de ensino aprendizagem no ensino superior: um relato de experiência. Revista Internacional de Educação Superior, v. 4, n. 1, p. 221-233, 2018.

FILHO, J. C. F.; RODRIGUES, S. F. N. ; JUNIOR, J. B. B.;FEITOSA, A. C. O game digital Eco2fs como proposta para o ensino da temática educação e o desenvolvimento sustentável (EDS). Revista Tecnologias na Educação. v. 22, p. 1-15, 2017.

HUANG, Yeen; ZHAO, Ning. Chinese mental health burden during the COVID-19 pandemic. Asian journal of psychiatry, v. 51, p. 102052, 2020.

LIMA, J.; S. A assistência estudantil na Universidade de Brasília durante a pandemia do Covid-19. Cadernos Cajuína, v. 6, n. 3, p. 228-242, 2021.

MARQUES, G. D.; COSTA, F. A. Gamificação no ensino superior: uma análise de estudos acadêmicos realizados em Portugal e no Brasil. # Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 1, 2021.

MARTINS, C.; GIRAFFA, L. M. M.; LIMA, V. M. R. Gamificação e seus potenciais como estratégia pedagógica no ensino superior. Renote, v. 16, n. 1, 2018.

MARTINS, R. X. A covid-19 e o fim da educação a distância: um ensaio. Rede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 242-256, 2020.

MORAES, J. S.; BRITO, A. H. SILVA, A. H. B. A formação e desenvolvimento do professor de ensino superior: um estudo sobre suas dificuldades em se adaptar às novas tecnologias e às necessidades nesse processo em meio à pandemia. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v. 8, n. 1, p. 814-829, 2021.

NHANTUMBO, T. L. Capacidade de resposta das instituições educacionais no processo de ensino-aprendizagem face à pandemia de covid-19: impasses e desafios. Revista Educamazônia -Educação Sociedade e Meio Ambiente, Humaitá, Maputo, v. 25, n. 2, p. 556-571, 2020.

PASION, R.; DIAS-OLIVEIRA, E.; CAMACHO, A.; MORAIS, C.; FRANCO, R. C. Impact of COVID-19 on undergraduate business students: A longitudinal study on academic motivation, engagement and attachment to university. Accounting Research Journal. 2020.

PATHER, N., BLYTH, P.; CHAPMAN, J. A., DAYAL, M. R.; FLACK, N. A., FOGG; Q. A., GREEN, R. A.; HULME, A. K., JOHNSON, I. P.; MEYER, A. J.; MORLEY, J. W.; SHORTLAND, P. J.; MIRJANA, G.; VALTER, K.; WEBB, A. L.; WOODLEY, S. J.; LAZARUS, M. D. Forced disruption of anatomy education in Australia and New Zealand: An acute response to the Covid‐19 pandemic. Anatomical sciences education, v. 13, n. 3, p.

-300, 2020.

PELOSO, R. M.; FERRUZZI, F.; MORI, A. A., CAMACHO, D. P.; FRANZIN, L. C. D. S., MARGIOTO TESTON, A. P.; FREITAS, K. M. S. Notes from the field: concerns of healthrelated higher education students in Brazil pertaining to distance learning during the Coronavirus pandemic. Evaluation & the Health Professions, v. 43, n. 3, p. 201-203, 2020.

PERES, S. G. App Nearpod como Ferramenta de melhoria do processo avaliativo em ciências. In: COLÓQUIO WEB CURRÍCULO, 1., 2014. Anais [...]. São Paulo: PUC-SP, 2014.

SANTOS, V. A. ; DANTAS, V. R.; GONÇALVES, A. B. V.; HOLANDA, B. M. W.; DE ANDRADE GAIÃO E BARBOSA, A. O uso das ferramentas digitais no ensino remoto acadêmico: Desafios e oportunidades na perspectiva docente. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, CONEDU, 7., 2020. Edição Online. Anais [...]. p. 15-17. 2020.

VIEIRA, K. M.; POSTIGLIONI, G. F. ; DONADUZZI, G.; DOS SANTOS PORTO, C.; KLEIN, L. L. Vida de estudante durante a pandemia: isolamento social, ensino remoto e satisfação com a vida. EaD em Foco, v. 10, n. 3, 2020.

Published

2022-10-27