ARTE E PEDAGOGIA CONTEMPORÂNEAS: ENSINAR E APRENDER COM TODOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n13.8593

Keywords:

Art; Teaching; Mainstreaming.

Abstract

In this essay we propose some challenges to educators.... We challenge our reflection, our concepts, as our actions, as practical practices. The proposal is that we are open to think, articulate, establish, different and creative connections. We challenge to look at our teacher and reflect on the importance of changing and changing our view of Art and Pedagogy and its actions in the process of teaching and learning in pedagogical action. How is your context and your pedagogical action? In which learning context are we inserted? What does learning involve? What is the role of art in the construction of knowledge in a contemporary pedagogy that encompasses all students without distinction?

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Rocha Borges, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS - UNICAMP

Doutora em Educação pela UNICAMP,  Coordenadora do Programa de Estudos em Políticas Públicas para a Educação Infantil - PEPPEI do NEPP/UNICAMP.

Maria Sandra de Oliveira, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutoranda em Educação pela UNICAMP. Mestre em Educação/UNISAL. Gestora Educacional e Formadora de professores no CEFEMS/SP

Roberta Puccetti, Universidade EStadual de Londrina - UEL

Doutora em Educação pela UNICAMP. Pesquisadora do NEEP/UNICAMP, docente na Universidade Estadual de Londrina/UEL.

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda & MARTINS, Maria Helena P. Filosofando: Introdução à filosofia. São Paulo: Editora Moderna, 1993.

BERARDI BIFO E SARTI,,A. Run: forma,vita, ricombinazione. Milano: Mimesis, 2008.

BONDÍA, Jorge Larossa, Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In: Revista Brasileira da Educação, N° 19, Jan/Fev/Mar/Abr, Rio de Janeiro: ANPED, 2002.

CASTANHO, Maria Eugenia L.M. Arte-Educação e intelectualidade da arte. Dissertação de mestrado, Faculdade de Educação Unicamp,1982.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, G & GUATTARI, F. Mil Platôs. Vol. 1 Editora 34, 1ª Ed. 1995. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa.

FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

HOYUELOS, A. A estética no Pensamento e na obra pedagógica de Loris Malaguzzi. São Paulo: Phorte, 2020

LEPED, Canal do Youtube. Live Inclusão na Educação Infantil: um diálogo entre a Arte e a Pedagogia. Disponível em https://youtu.be/HCdl-l7Bztw

PAREYSON, Luigi. Os Problemas da Estética. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

RANCIERE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

VECCHI, V. Arte e criatividade em Reggio Emília: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. São Paulo: Phorte, 2017.

Published

2022-10-27

Issue

Section

DOSSIÊ: FUNDAMENTOS E PRÁTICAS DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA: AVANÇOS E DESAFIOS DA ESCO