ENTRE DISCURSOS E (NÃO) SABERES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONTRIBUIÇÕES NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n13.8599

Keywords:

Educação Inclusiva; prática docente; saberes.

Abstract

This article aims to analyze Basic Education teachers' statements about their (non) knowledge regarding Inclusive Education. To do so, it starts with the discursive studies of Foucault (2012), Deleuze (2012) and Deleuze and Guattari (1995) to understand these statements in relation to theory and practice, bringing multiplicity and transdisciplinarity into the discussions. In the light of the theoretical-methodological conception of these authors for the enunciative analysis, it was found that teachers believe that knowing more is knowing better, to educate and to include, and that transdisciplinary practice favors inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolline Septimio Limeira, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação (Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC). Professora da Universidade Federal do Pará (UFPA). 

Vanessa Goes Denardi, UFSC

Doutoranda em Linguística (Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC). Professora da Faculdade Estácio Florianópolis. 

Leticia Carneiro da Conceição, UFPA

Doutora em Educação (Universidade Federal do Pará – UFPA). 

References

COVER, I. A relação teoria e prática no processo de formação docente. In: MÜHL, E. H,; SARTORI, J; ESQUINSANI, V. A. (Org.). Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011, p. 68-81.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Introdução: Rizoma. In: DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 1, São Paulo: Editora 34, 1995.

DINIZ, D. O que é deficiência. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. São Paulo: Graal, 2012.

GALLO, S. Em torno de uma educação menor. Dossiê Gilles Deleuze. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.27 n.2 p.169-178, jul./dez. 2002

GIBBONS, M.; LIMOGES, C.; NOWOTNY, H.; SCHARTZMAN, S.; SCOTT, P.; TROW, M. The new production of knolwledge. Londres: Sage, 1995.

GIBBONS; M.; NOWOTNY, H. The Potential of Transdisciplinarity. In: THOMPSON KLEIN, J., GROSSENBACHER-MANSUY, W., HÄBERLI, R., BILL, A., SCHOLZ, R.W., WELTI, M. (Eds.). Transdisciplinarity: Joint Problem Solving among Science, Technology, and Society. Boston: Birkhauser Verlag, 2001. p. 67-80.

MARQUES, M. A. Interdisciplinaridade e Poder em Michel Foucault: Encontro com a Geografia. Espaço Plural (Marechal Cândido Rondon. Online), v. 16, p. 204-223, 2015.

MOITA LOPES, L. M. Oficina de linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras. 1996.

MOITA LOPES, L. P. (Org.) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

MOITA LOPES, M. Da aplicação da linguística à Linguística Aplicada indisciplinar. In: PEREIRA, R. C.; ROCCA. P. (Org.). Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009. p. 11-24.

NICOLESCU, B. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Tradução Lúcia Pereira de Souza. São Paulo: TRIOM, 1999.

NICOLESCU, B. Um novo tipo de conhecimento - Transdisciplinaridade. In: Educação e Transdisciplinaridade. UNESCO: Brasília, 2000a. p. 9-26.

NICOLESCU, B. A prática da transdisciplinaridade. In: Educação e Transdisciplinaridade. UNESCO: Brasília, 2000b. p. 129-142.

RODRIGUES, D. Dez ideias (mal)feitas sobre a educação inclusiva. In: RODRIGUES, D. (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006. p. 299-316.

ROJO, R. H. R. Fazer Linguística Aplicada em perspectiva sócio-histórica: privação sofrida e leveza de pensamento. In: MOITA-LOPES, L. P. (Org.) Por uma Linguística Aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 253-275.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar – O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.

TERNES, J. Foucault e o Nascimento das Ciências Humanas. História Revista, v. 9, n. 2, 19 jul. 2010, p. 191-204

SEPTIMIO, C. Elogio da ignorância e o (não) saber docente na escola inclusiva. Tese (Doutorado em Educação). Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Ciências Humanas e da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2019.

SIGNORINI, I.; CAVALCANTI, M. Introdução. In: SIGNORINI, I. e M. CAVALCANTI (Org.). Linguística Aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado de Letras, 1998, p. 7-19.

VEIGA-NETO, A. Foucault e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

VEYNE, P. Foucault: seu pensamento, sua pessoa. Trad.: Marcelo Jacques de Morais. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2014.

Published

2022-10-27

Issue

Section

DOSSIÊ: FUNDAMENTOS E PRÁTICAS DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA: AVANÇOS E DESAFIOS DA ESCO