PRINCESAS PRETAS EXISTEM SIM! CONSIDERAÇÕES SOBRE A LEITURA DE LITERATURA AFRO-BRASILEIRA EM SALA DE AULA E A CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE ÉTNICO-RACIAL DE CRIANÇAS NEGRAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol8.8986

Keywords:

Children's literature, Recognition, Self esteem, Anti-racist Education

Abstract

Abstract: This article presents the work “Bucala: a Pequena Princesa do Quilombo do Cabula” (2019), by Davi Nunes, which tells the story of a quilombola princess, with curly hair in the shape of a queen’s crown and with powers capable of save your quilombo. The purpose of reading history in the classroom is to promote the appreciation of black racial identity, the feeling of belonging and the elevation of the self-esteem of black girls and boys through children's literature. The work starts from the need for pedagogical actions that provide a counter-hegemonic look at ethnic-racial representation, allowing black children to experience an environment of appreciation and empowerment from a literary repertoire that has protagonists who serve as a reference and dialogue with others. they. There is a discussion about the need to break with the historically constructed stereotypes of princesses and princes of Eurocentric inspiration still present in children's literature, which are commonly presented to children, assuming that only one ethnic segment can be evidenced in the traditional stories. It is also discussed about the importance of contemporary tales that present black princesses for an anti-racist education, helping to build a fair society without discrimination.

Keywords: Children's literature; Recognition; Self esteem; Anti-racist Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Paula Bahia Pessanha Lima, Colégio Pedro II

Mestranda do programa de Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica do Colégio Pedro II. Professora do Ensino Básico Técnico e Tecnológico do Colégio Pedro II. Membro pesquisadora do Laboratório de Estudos em Educação e Diversidade (LEDi-CPII). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6742-691X. E-mail: apb.pessanha@hotmail.com. Rua Bernardo de Vasconcelos, 941- Realengo, Rio de Janeiro/RJ. CEP: 21710-261.

Rogerio Mendes de Lima, Colégio Pedro II

Doutor em Ciências Humanas/Sociologia pelo IFCS/UFRJ. Professor Titular do Departamento de Sociologia do Colégio Pedro II. Docente do Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica do Colégio Pedro II. Coordenador do Laboratório de Pesquisa e Extensão em Ensino de Sociologia do Campus Realengo II.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Companhia das Letras, 2019.

BISPO, Carla Fernanda Brito; LINS, Heloísa A. Matos. Literatura afro-brasileira e africana para a infância: que histórias se dão a contar-praticar na escola?. Caderno de Letras, n. 38, p. 267-284, 18 jan. 2021.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, 9 jan. 2003.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro Brasileira e Africana. Brasília: Ministério da Educação, 2004.

BRASIL. Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura afro-brasileira e africana. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Brasília: MEC/SECADI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEB, 2018.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

CONFIRA, com exclusividade, o teaser do novo clipe de MC Soffia: “Minha Rapunzel tem Dread”. Catraca Livre, 17 mar. 2016. Disponível em https://catracalivre.com.br/criatividade/confira-com-exclusividade-o-teaser-do-novo-clipe-de-mc-soffia-minha-rapunzel-tem-dread/. Acesso em: 30 nov. 2021.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

DEBUS, Eliane. A temática da cultura africana e afro-brasileira na literatura para crianças e jovens. São Paulo: Cortez, 2017.

FERREIRA, A. de J. Letramento racial crítico através de narrativas autobiográficas: com atividades reflexivas. Ponta Grossa: Estúdio Texto, 2015.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In.: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (orgs). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 455-91.

HOOKS, bell. Meu crespo é de rainha. São Paulo: Boitatá, 2018.

MALDONADO-TORRES, N. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, J. et al. (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 27-54.

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais. Rio de Janeiro, v. 32, n. 94, jun. 2017.

NUNES, Davi. Bucala: a princesa do quilombo do Cabula. Rio de Janeiro: Malê, 2019.

OLIVEIRA, Rafael. Criança escreve carta para contar que chorou após mulher dizer que “não existe princesa preta”. Portal Geledés, 2020. Disponível em: https://www.geledes.org.br/crianca-escreve-carta-para-contar-que-chorou-apos-mulher-dizer-que-nao-existe-princesa-preta/.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clasco, 2005.

ROCHA, Sueli de Oliveira. São outras as nossas princesas. Leituras Compartilhadas: Princesas africanas. Rio de Janeiro-RJ, v. 9, n. 19, p. 21-24, mar. 2009.

SOFFIA. Mc Soffia part. Gram & Pedro Angeli - Minha Rapunzel de Dread [Teaser]. Youtube. 17 mar. 2016. Vídeo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3ut5RVtO3H4. Acesso em: 27 nov. 2021.

WALSH, C. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12-43.

Published

2023-10-24