A RELEVÂNCIA DA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA: PERCEPÇÕES DE ALUNOS NA MODALIDADE EJA PROFISSIONALIZANTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n11.7830

Keywords:

Educational Public Policies; Youth and Adult Education; Vocational Education.

Abstract

Vocational Education, more specifically the secondary level integrated to the Youth and Adult Education (EJA), is a field marked by lack of regularity, lacking studies in which many issues arise and become necessary. In this scenario, the present paper emerged as a reflection on Vocational and Technological Education, the role of teachers and schools in the training of individuals in view of the legal frameworks in Brazil, in particular initiatives and programs for Integrated Technical Education, EJA modality, in Centro Paula Souza’s context. Another key fact is the student’s’ perception of the curriculum component "Portuguese Language, Literature and Professional Communication" proposed in the mentioned formative journey. To that end, the experience of a State Technical School is investigated through questionnaires with students in order to observe their perceptions toward the importance of the curriculum subject in question and how they understand the language skills acquisition.

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Author Biographies

Beatriz Galhardo Oliva Sanches, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Possui Graduação em Letras e Licenciatura Plena em Português/ Inglês pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Extensão Universitária em Língua, Literatura e Ensino pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e em Formação de Professores de Inglês para Crianças e Adolescentes pela PUC-SP. Atua como professora no Centro Paula Souza (ETEC Benedito Storani), desde 2011. Mestre pelo Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional do Centro Paula Souza. É Membro da equipe da Assessoria de Relações Internacionais do Centro Paula Souza (ARInter), área de Políticas Linguísticas e atua na coordenação da Área de Mobilidade Acadêmica desde 2020.

Helena Gemignani Peterossi , Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Doutora em Educação (Unicamp), mestre em Filosofia da Educação (PUC-SP), pós-graduada em História e Filosofia da Educação (USP), Pedagoga (PUC-SP) e especialista em Formação Profissional (IRES-Itália). É professora desde 1973 do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza ( Faculdade de Tecnologia de São Paulo). É Coordenadora geral  da Unidade de Pós-Graduação, Extensão e Pesquisa do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza e coordena os Programas de Mestrado em Gestão e Desenvolvimento de Sistemas Produtivos e em Educação Profissional. 

 

 

 

 

Rodrigo Avella Ramirez, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Doutor em Educação, Arte e História da Cultura (summa cum laude) pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) . Mestre em Gestão da Formação Tecnológica pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza ( CEETEPS). Especialista em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Possui graduação em Comunicação Social pela Escola Superior de Propaganda e Marketing- ESPM e Licenciatura em Língua Inglesa pela Universidade Presbiteriana Mackenzie . Atualmente é Professor e Pesquisador no Programa de Mestrado em Educação Profissional do CEETEPS onde também atua como representante do PPG para avaliação de periódicos CAPES. É Professor de Ensino Superior da Fatec- Centro Paula Sousa. Examinador oficial Cambridge Exams. Membro acadêmico do Athens Institute for Education and Research (ATINER) nas unidades de Educação e Línguas e Linguística. 

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Published

2021-08-10