This is an outdated version published on 2022-05-04. Read the most recent version.

ANÁLISE DE PROSA E GRUPO DE DISCUSSÃO: ALTERNATIVAS METODOLÓGICAS PARA O MESTRADO PROFISSIONAL EM EDUCAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.8404

Keywords:

Mestrado profissional, Metodologia de pesquisa, Análise de prosa, Grupo de discussão

Abstract

The article presents some alternatives for forwarding research projects in the Professional Master's Degree (MP) in education. It takes as a background a text published by Professor Marli André, in the early 1980s, through which she drew attention to the growing use of the qualitative approach to research and proposed Prose Analysis as an alternative for the analysis of these Dice. Our objective was to recover this discussion and demonstrate that the qualitative approach to research, as well as applied research, constitute adequate means for carrying out research projects in MP. Through bibliographic and documental review, we present the challenges of collecting and analyzing qualitative data. As an alternative, we propose the use of the Discussion Group that can be used remotely due to the covid-19 pandemic to collect data and Prose Analysis to analyze this data in professional education programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nonato Assis de Miranda, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Professor e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS).

Ana Sílvia Moço Aparício, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Vice-coordenadora e docente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

André dos Anjos Cangueiro Silva, Universidade Paulista - UNIP

Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS); Professor do Curso de Pedagogia da Universidade Paulista (UNIP)

References

ALVES, Zélia Maria Mendes Biasoli; SILVA, Maria Helena G. F. Dias da. Análise qualitativa de dados de entrevista: uma proposta. Paideia, FFCLRP, USP: Ribeirão Preto, nº 2, fev./jul. 1992, p. 61-69.

ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Textos, contextos e significados: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de Pesquisa, nº 45, maio, 1983, p. 66-71.

ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Mestrado profissional e mestrado acadêmico: aproximações e diferenças. Revista Diálogo Educacional, v. 17 nº 53, p. 823–841, 2017.

CRESWELL, John. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Trad. Sandra M. da Rosa. Revisão técnica Dirceu da Silva. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

FLEURY, Maria Tereza Leme; WERLANG, Sérgio. Pesquisa aplicada: reflexões sobre conceitos e abordagens metodológicas. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/18700/A_pesquisa_aplicada_conceito_e_abordagens_metodol%C3%B3gicas.pdf. Acesso em: 15 dez. 2021.

GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GODOI, Christiane Kleinübing. Grupo de discussão como prática de pesquisa em estudos organizacionais. RAE- Revista de Administração de Empresas, v. 55 n. 6 nov.- dez. 2015, p. 632-644.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MEINERZ, Carla Beatriz. Grupos de Discussão: uma opção metodológica na pesquisa em educação. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 485-504, maio/ago. 2011.

MOISÉS, Massaud. Literatura: mundo e forma. São Paulo: Cultrix, 1982.

NASCIMENTO, Valdriano Ferreira do; FARIAS, Isabel Maria de Sabino; RAMOS, Evódio Maurício Oliveira. Análise de prosa enredada na pesquisa com os cotidianos: um jeito de ver o currículo e dizer. Revista Teias v. 20 n. 59 out/dez 2019, p. 160-175.

RIBEIRO, Renato J. Ainda sobre o mestrado profissional. RBPG, Brasília, v. 2, n. 6, p. 313-315, 2006.

SILVA, André dos Anjos C. Silva. Formação continuada e indução profissional docente: o curso de professores ingressantes da rede estadual paulista. 2021. 174f. Dissertação (Mestrado – Mestrado Profissionalizante em Educação) – Universidade Municipal de São Caetano do Sul, 2021.

SILVESTRE, Vanessa Souto; MARTINS, Reginaldo Marcos; LOPES, João Pedro Goes. Grupos de discussão: uma possibilidade metodológica. Ensaios Pedagógicos (Sorocaba), v.2, n.1, jan./abr. 2018, p.34-44.

THIOLLENT, Michel. Pesquisa-ação nas organizações. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2009.

ZANETTE, Marcos Suel. Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 65, p. 149-166, jul./set. 2017.

Published

2022-05-04

Versions

Issue

Section

DOSSIÊ: MÉTODOS, METODOLOGIAS E PROCEDIMENTOS DE PESQUISA