A hospitable school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n13.8589

Keywords:

hospitalidad; identidad y diferencia; inclusión

Abstract

Is it possible to conceive of education in another way, which is not a process of development and training for some students – those who fit into the model established by the school? Can we rebuild the school, based on the unconditional acceptance of all students? Inspired by the recreation of teaching and learning processes, based on the concepts of: hospitality in Jacques Derrida; of difference itself in Gilles Deleuze; and intellectual emancipation, according to Jacques Rancière, this text intends to give an affirmative answer to this question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Teresa Egler Mantoan, Unicamp

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNICAMP, coordenadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino e Diferenças – LEPED.

References

BRASIL. Decreto No. 3.956, de 8 de outubro de 2001. Promulga a Convenção Interamericana para Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra as Pessoas Portadoras de Deficiência.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Edições Graal.2009.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Tratado de Nomadologia: a Máquina de Guerra. In: Mil Platôs — capitalismo e esquizofrenia. v. 5. São Paulo, Editora 34, 1997.

DELEUZE, G. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2a. edição, 2010.

DERRIDA, J. Anne Dufourmantelle convida Jacques Derrida a falar Da Hospitalidade/ Jacques Derrida [Entrevistado]. São Paulo: Escuta, 2003.

ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos . Acesso: 29 Jun. 2022.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante. Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2002.

SCHÖPKE, R. Por uma filosofia da diferença: Gilles Deleuze, o pensador nômade. Rio de Janeiro: Contraponto, 2004.

SERRES, M. Filosofia Mestiça: le tiers – instruit. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

SILVA, T. T. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis/RJ: Vozes, 2000.

Published

2022-10-27

Issue

Section

DOSSIÊ: FUNDAMENTOS E PRÁTICAS DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA: AVANÇOS E DESAFIOS DA ESCO