The necessary rupture with the medical diagnosis in the school for all

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n13.8601

Keywords:

Inclusive Education. Medical Diagnosis. Universal Design for Learning.

Abstract

This article presents results of a research was based on the question: how does the pedagogical survey based on the principles of Universal Design for Learning (UDL), may contribute to the educator’s practice, so they are able to know their students, without being fated to the medical diagnosis? It was set as main objectives: to analyse the role of the teachers and the importance of their knowledge in the educational context, considering the contributions of the diagnosis to the pedagogical practice; verify how the pedagogical survey may contribute to the planning of educational inclusive practice and develop a pedagogical survey instrument based on UDL. The study counted with the participation of teachers with students referred for an interdisciplinary evaluation. Individual interview and rounds of conversation were used, providing an opportunity to listen to the teachers, as well as to analyse and discuss the case. The result of the survey points out that has proven necessary that the school asserts its pedagogical role, validating the knowledge of the teacher through the accessible curricular approach.

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Author Biographies

Elizabete Cristina Costa Renders, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Pós Doutora (2015) e Doutora em Educação (2012) na área de Ensino e Práticas Culturais pela UNICAMP, com tese desenvolvida sobre a educação inclusiva. Trabalha com a formação de professores: no Programa de Pós-Graduação em Educação (mestrado profissional em Educação) da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (2017-atual) e no Programa Institucional de Licenciaturas da Escola de Comunicação, Educação e Humanidades da UMESP (2005-atual). Consultora na área de inclusão das pessoas com deficiência. É líder do grupo de pesquisa ACESSI (Acessibilidade escolar e inclusão social). Em suas pesquisas, destacam-se temas como: educação especial, educação inclusiva, universal design for learning, formação de professores para o atendimento educacional especializado na escola regular, Libras, direitos humanos e epistemologias emergentes

Luciana de Lyra, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul – USCS, é  psicopedagoga e professora da Rede de Ensino de Santo André. 

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Published

2022-10-27

Issue

Section

DOSSIÊ: FUNDAMENTOS E PRÁTICAS DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA: AVANÇOS E DESAFIOS DA ESCO