Structuring an educational product to raise awareness among health professionals about obstetric violence

Structuring an educational product about obstetric violence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol22.e20249509

Keywords:

Educação em Saúde, Humanização da Assistência, Violência contra a Mulher, Violência Obstétrica, Tecnologia educacional

Abstract

INTRODUCTION: Obstetric violence, also considered institutional gender violence, is characterized by disrespectful acts towards women, their autonomy, their bodies and their reproductive processes. It can manifest itself through unnecessary interventions without scientific evidence and through physical, psychological, moral and sexual violence. OBJECTIVE: to describe the process of structuring an educational product to raise awareness among health professionals about obstetric violence. MATERIALS AND METHOD: This is a descriptive study of the experience report type on the development of an educational product in the format of a literary chronicle, developed in the period between August and November 2023, for the Educational Resources Discipline of a Professional Master's Degree in Teaching in Health and Technology from a Public University in Brazil. RESULTS: The product design and theoretical-methodological framework were developed based on the CTM3 Method and its three theories: Transactional Analysis, Multisensory and Neurolinguistics. CONCLUSIONS: It was evident that educational resources emerge as relevant tools in the teaching-learning process in the health context, above all, because they can favor critical self-analysis and, in this case, improve the quality of gynecological-obstetric care provided to women.

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Author Biographies

Beatriz Pereira Alves, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas

Enfermeira graduada pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG, Cajazeiras, Paraíba, Brasil. Mestranda em Ensino em Saúde e Tecnologia pela Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas – UNCISAL, Maceió, Alagoas, Brasil. Membro do grupo de pesquisa GPESC: Saúde e Comunidade: buscando a integralidade do cuidado UNCISAL-CNPq atuando na linha de pesquisa de Violência contra a mulher.

Almira Alves dos Santos, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas

Mestre e Doutora em Odontopediatria pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Araraquara-SP). Pós-Doutora em Educação pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias-Lisboa-Portugal. Docente titular da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas – UNCISAL, Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa Educação para Saúde.

Kerle Dayana Tavares de Lucena, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas

Enfermeira, Mestre e Doutora pela Universidade Federal da Paraíba – UFPB, João Pessoa, Paraíba, Brasil. Docente efetiva da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas – UNCISAL, Maceió, Alagoas, Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa Saúde e Comunidade: buscando a integralidade do cuidado(GPESC).

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Published

2024-12-18

Issue

Section

Edição Especial Temática- Inovação no Ensino em Saúde