Cinematographic productions as a resource for medical education: applying and contextualizing concepts in “The Danish Girl”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol22.e20249591

Keywords:

Medical Education, Films, Medicalization, Transsexualism

Abstract

Introduction: Excellent medical training, from the contemporary perspective of the regulations and curricular guidelines of the undergraduate Medicine course, advocates, in addition to technical knowledge, the promotion of a more general, humanistic and critical preparation with the development of skills and competencies for act at different levels of health care. In this sense, the use of active methodologies in the training process constitutes an innovative and very relevant pedagogical practice, as it makes the student the protagonist of the learning process, stimulating initiative, creativity and reflective criticality. OBJECTIVE: This report aims to share a successful experience of using a film production as a resource for medical education in the discussion and understanding of the concepts of “health” and “illness”. METHODS: This is an experience report carried out through critical-reflective analysis of the film “The Danish Girl” developed from the implementation of methodologies and experiences provided by the activity developed in a curricular component of a University in the Triângulo Mineiro region. RESULTS: Experiences and reflections obtained through the activity were explained, through active learning and debate between peers. CONCLUSIONS: The pedagogical and formative potential of the film stands out as it promotes a very relevant reflection on the social demands of adapting gender to biological sex promoted by the health sector, encouraging the debate on essential issues in the fight for autonomy, for the recognition of civil rights and access to humanized and dignified health care for transgender and transsexual individuals.

Downloads

Author Biographies

Wellington Silveira de Almeida, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Discente do Curso de Graduação em Medicina da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Jaqueline de Santana Vasques Melo, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Discente do Curso de Graduação em Medicina da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Isabela de Santana Vasques Melo, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Discente do Curso de Graduação em Medicina da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Pedro Ribeiro Borges, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Discente do Curso de Graduação em Medicina da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Bruna Marciano Teixeira, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Discente do Curso de Graduação em Medicina da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Danilo Borges Paulino, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Docente do Departamento de Saúde Coletiva da Faculdade de Medicina, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Doutor em Ciências (Área Saúde Coletiva) pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (USP).

Doctor en Salud Pública, Ciencias Médicas y Quirúrgicas pela Facultad de Medicina da Universidad Miguel Hernández (UMH) na Espanha.

Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

References

HOOPER, Thomas George. A Garota Dinamarquesa. Estados Unidos: Universal Pictures, Distribuidor, 2015.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A Vontade de Saber. Rio de Janeiro, Edições Graal, 1985.

FOUCAULT, Michel. A história da loucura. São Paulo: Perspectiva. 1978.

TOLEDO, Eliza Teixeira de; DORNELAS, Isabela de Oliveira. Identidade de gênero, sexualidade e intervenções terapêuticas em ‘’A garota dinamarquesa’’. História, Ciências, Saúde. v.24, n.3, jul.-set. 2017, p.848-851. Manguinhos, Rio de Janeiro. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-59702017000300019>. ISSN 1678-4758.

BUTLER, Judith. Desdiagnosticando o gênero. Physis: Revista de Saúde Coletiva [online]. 2009, v. 19, n. 1, pp. 95-126. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-73312009000100006>.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. 6ª ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

GUIMARÃES, R. de C. P.; LORENZO, C. F. G.; MENDONÇA, A. V. M. Patologização e invisibilidade: reconhecimento das demandas e acolhimento da população LGBT na Atenção Básica. Tempus – Actas De Saúde Coletiva, 14(2), 2021. Disponível em: <https://www.tempusactas.unb.br/index.php/tempus/article/view/2721>.

MORETTI-PIRES, R. O. et al. Preconceito contra Diversidade Sexual e de Gênero entre Estudantes de Medicina de 1º ao 8º Semestre de um Curso da Região Sul do Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, 43 (1 Supl. 1): 568 – 578; 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190076>.

PAULINO, Danilo Borges. A família e a dinâmica de suas relações no cuidado em saúde de transexuais. 2020. Tese (Doutorado em Medicina Preventiva) - Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. DOI:10.11606/T.5.2020.tde-05022021-131546.

MICHAELSEN, L. K.; SWEET, M. The Essential Elements of Team-Based Learning. New Directions for Teaching and Learning. Special Issue: Team-Based Learning: Small Group Learning’s Next Big Step, 2008(116), 7-27. DOI: 10.1002/tl.330.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/ CES N° 3, de 20/06/2014. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Brasília, Brasil; 2014 Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/12991-diretrizes-curriculares-cursos-de-graduacao>.

PINHEIRO, T. F.; CARVALHO, P. G. C.; NOLASCO, G.; SANTOS, L. A.; VERAS, M. A. S. M. Difficulties and advances in access and use of health services by transgender women and travestis in Brazil. Rev bras epidemiol [Internet]. 2024; 27:e240007.supl.1. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1980-549720240007.supl.1>.

PAIVA, C. R.; FARAH, B. F.; DUARTE, M. J. O. A rede de cuidados à saúde para a população transexual. Physis [Internet]. 2023;33:e33001. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-7331202333001>.

LIMA, R. R. T.; FLOR, T. B. M.; NORO, L. R. A. Systematic review on health care for transvestites and transsexuals in Brazil. Rev Saúde Pública [Internet]. 2023;57:19. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2023057004693>.

OLIVEIRA, G. S. et al. The experience of trans or transvestite women in accessing public health services. Rev Bras Enferm [Internet]. 2022;75:e20210713. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0713>.

LOBO, B. H. S. C. et al. Transphobia as a social disease: discourses of vulnerabilities in trans men and transmasculine people. Revista Brasileira de Enfermagem [online]. 2023, v. 76, n. Suppl 2, e20220183. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/0034-7167-2022-0183>.

Published

2024-12-18

Issue

Section

Edição Especial Temática- Inovação no Ensino em Saúde

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.