INTEGRAÇÃO DA FÍSICA E CULTURA NO ENSINO: PERSPECTIVAS E PROJEÇÕES NA BUSCA PELA ETNOFÍSICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol8.9142

Keywords:

Ensino de Física, Etnofísica, Etnociência, Saberes populares, Cultura

Abstract

Ethnophysics has been neglected in the educational context, leading to a lack of humanizing approaches and a shortage of investigations into the teaching and learning processes. However, studies and research have explored alternative pedagogical practices, seeking a differentiated approach to the teaching of Physics. Ethnophysics aims to integrate traditional and popular knowledge into Physics, promoting discussions and reflections on the relationship between this science and culture. In this work, a theoretical essay was adopted to argue for the relevance of Ethnophysics in understanding Physics and valuing students' cultural knowledge, providing support for the development of pedagogical practices that stimulate dialogue, critical analysis, and multidisciplinarity in the classroom. As a result, we explore and discuss the existing literature, filling a research gap and establishing a conceptual foundation for future empirical investigations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Estéfano Vizconde Veraszto, Universidade Federal de São Carlos

 

 

Felipe Guimarães Carneiro, Secretaria de Estado da Educação do Estado de São Paulo

Atualmente cursando Tecnologia em Materiais na Faculdade de Tecnologia de São Paulo.Graduado em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de São Carlos (2019), com período de participação no Programa Ciências Sem Fronteiras na Universidade de Orleãs , na França (2014 e 1/2015). Lecionou no projeto de extensão, cursinho popular UFSCurso, na cidade de Araras, nas áreas de Ciências Humanas e Física (2016) e Participou do Programa Institucional de Iniciação à Docência (2011-2012).Atualmente leciona para estudantes do Ensino Médio e Fundamental na rede de ensino do Estado de São Paulo como professor eventual.

References

ANACLETO, B. S. Etnofísica na lavoura de arroz. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, 2007.

AIKENHEAD, G. S. Science communication with the public: a cross-cultural event. In: BRYANT, C.; GORE, M.; STOCKLMAYER, S. (Org.). Science communication in theory and practice. Amsterdam: Kluwer, 2001. p. 23-45. Disponível em: http://www.usask.ca/education/people/aikenhead/Scicom.htm.

BARCELLOS, M.; ZANETIC, J. Abrindo a Caixa Preta da Massa Energia. In: Anais do XVII SNEF, São Luís, 2007.

BARRETO, A. L. V.; MILTÃO, M. S. R. Estudo dos Fenômenos Físicos a partir da realidade das Escolas Famílias Agrícolas. In: Anais do 20º Encontro de Pesquisa Educacional do Norte e Nordeste, 2011.

BARRETO, A. L. V.; MILTÃO, M. S. R. A compreensão dos fenômenos físicos sob a perspectiva das famílias agrícolas. Disponível em: http://www2.uefs.br/semic/upload/2011/2011XV-052ANA121-200.pdf. 2013a.

BARRETO, A. L. V.; MILTÃO, M. S. R. A Pedagogia da alternância, o contexto das EFAs e as teorias e Leis Gerais da Física. In: XX Simpósio Nacional de Ensino de Física - SNEF, São Paulo, SP, 2013b.

BORGES, A. T. Modelos mentais de eletromagnetismo. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 15, n. 01, p. 07-31, 1998.

CAMPOS, M. D. Etnociência ou Etnografia de Saberes, Técnicas e Práticas? Métodos de Coleta e Análise de Dados em Etnobiologia, Etnoecologia e Disciplinas Correlatas. In: Anais do I Seminário de Etnobiologia e de Etnoecologia do Sudeste, Instituto de Biociências - UNESP- Rio Claro, SP, 2001.

CARNEIRO, F. G. Integração da Física e Cultura no ensino: perspectivas e projeções. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) - Universidade Federal de São Carlos, 2019.

CHALMERS, A. A fabricação de Ciências. São Paulo: UNESP, 1997.

CHALMERS, A. O que é Ciência, afinal? Tradução de R. Fiker. São Paulo: Brasiliense, 1993.

CORRÊA, F. J. S.; MARCHI, M. I.; GONZATTI, S. E. M. Etnofísica na farinha de mandioca. In: Workshop PROEX, 1, São Luís. Pôster. São Luís: IFMA, 2016.

CUCHE, D. O Conceito de Cultura nas Ciências Sociais. Tradução de V. Ribeiro. 2a ed. Bauru: EDUSC, 2002.

D'AMBROSIO, U. Etnomatemática: Um Programa. Educação Matemática em Revista - SBEM, n. 1, p. 5-11, 1993.

D'AMBROSIO, U. O Programa Etnomatemática: uma síntese. Revista Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n. 1, p. 716, 2008.

FERREIRA, F. C. Arte: aliada ou instrumento no ensino de ciências? Revista Arredia, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2012.

FILHO, W. S. da S.; SANTOS, R. P. dos. Einstein e a Literatura de Cordel. In: Simpósio Sulbrasileiro de Ensino de Ciências, Canoas, RS, 2008.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.

GAMA, L. D.; ZANETIC, J. Reflexões epistemológicas para o ensino de ciências: Questões problematizadoras. In: Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências, Florianópolis, 2009.

HEWITT, P. G. Física Conceitual. [Conceptual Physics]. 9. ed. São Paulo: Editora Bookman, 2002.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1982.

LARAIA, R. B. Cultura: um conceito antropológico. 19. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

MENEGHETTI, F. K. O que é um ensaio-teórico? Revista de Administração Contemporânea, v. 15, n. 2, p. 320-332, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000200010.

PACEY, A. The Culture of Technology. Cambridge, MA: MIT Press, 1983.

PRUDENTE, T. C. de A. Etnofísica: uma estratégia de ação pedagógica possível para o ensino de física em turmas de EJA. Centro Científico Conhecer, v. 06, n. 10, p. 01-13, 2010.

PRUDENTE, T. C. de A. Etnofísica e educação ambiental, um enlace possível no ensino de Física no Colégio Estadual Jardim Guanabara de Goiânia/GO. Tese de doutorado em Ciências da Educação, Universidad Americana, Curso de Doutorado em Ciências da Educação, PY, 2013.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo - Rio Grande do Sul: Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.br/institucional/editora-feevale/metodologia-do-trabalho-cientifico---2-edicao.

ROY, W. A invenção da cultura [The invention of culture]. Tradução de M. C. de Souza & A. Morales. São Paulo: Cosac Naify Portátil, 2012.

SANTOS, R. P. A Parábola no Oriente: Etnofísica, Psicogênese e Multiculturalidade. In: 1º Colóquio Intercultural, A Comunicação entre Culturas. Almada, Portugal: ADECI - Associação Portuguesa para o Desenvolvimento, a Formação e a Investigação em Comunicação Int., 2002.

SILVA, J. C. R. Etnofísica e Gastronomia do Noroeste Mineiro: possibilidades para uma prática pedagógica no Ensino Médio. Dissertação de Mestrado. Centro Universitário Vale do Taquari (UNIVATES), Lajeado, 2017.

SILVEIRA, M. P. de; ZANETIC, J. Dona Benta conversando sobre átomo, ciência e a química. In: Anais. XVI Encontro Nacional de Ensino de Química (XVI ENEQ) e X Encontro de Educação Química da Bahia (X Eduqui), Salvador, BA, Brasil, 2012.

SKOLIMOSKI, K. N.; ZANETIC, J. Mitos de criação: modelos cosmogônicos de diferentes povos e suas semelhanças. In: II Simpósio Nacional de Educação em Astronomia – II SNEA 2012. São Paulo, SP, 2012.

SOUZA, E. S. R. Etnofisica, modelagem matemática, geometria... tudo no mesmo Manzuá. Revista de Educação em Ciências e Matemática, AMAZONIA Revista de Educação em Ciência e Matemática, v. 9, n. 18, 2013.

SOUZA, E. S. R.; SILVEIRA, M. R. A. Etnofísica e linguagem. Revista de Educação em Ciências e Matemática, 12, 103-117, 2015.

SOUZA, P. H. de; ZANETIC, J. Um diálogo entre a cultura e o perfil epistemológico do conceito de tempo no ensino de física. In: XI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, Curitiba, 2008.

VERASZTO, E. V.; SILVA, D.; MIRANDA, N. A.; SIMON, F. O. Tecnologia: buscando uma definição para o conceito. Prisma.com, 1, 60-85, 2008.

ZANETIC, J. Física também é cultura. Tese de doutorado em educação. IFUSP/FEUSP, São Paulo, 1989.

ZANETIC, J. Física e arte: Uma ponte entre duas culturas. In: Ata do VII Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, Águas de Lindóia, 2002.

ZANETIC, J. Dos “Principia” da mecânica aos “Principia” de Newton. Cad. Cat. Ens. Fís., v. 57, n. 3, p.21-24, 2005a.

ZANETIC, J. Física e Cultura. São Paulo, 2005b.

ZANETIC, J. Física e arte: uma ponte entre duas culturas. Pro-Posições, 17, 39-57, 2006.

Published

2023-11-27