ACTIVE METHODOLOGIES IN INTERPROFESSIONAL TRAINING: EXPERIENCE REPORT OF PET-HEALTH INTERPROFESSIONALITY
Active methodologies in interprofessional training
DOI:
https://doi.org/10.13037/ras.vol21.e20238614Keywords:
Health education, Interprofessionality, Integrality in HealthAbstract
Introduction: The biomedical model of health care has been replaced by the biopsychosocial model, which presents Interprofessional Education as one of its pillars, whose proposal is aimed at enhancing health actions and services, through the reorientation of the methodological conceptual bases present in the professional training process. Objective: To present active interprofessional methodologies experienced by students participating in the Education Program through Work for Health (PET-Saúde)/Interprofessionality. Methods: This is an experience report of activities developed with teaching-service-community integration actions with a workload of eight hours per week, over a period of two years, between March 2019 and March 2021. The teams were composed by tutors (teachers), preceptors (professionals in practice) and students (undergraduates in the health area. Results: Four experiences obtained through the activities developed at PET-SAÚDE/Interprofessionalidade were explained, namely: Sharing knowledge, Collective portfolio workshop, Workshop on situational diagnosis and strategic planning and role-play Conclusion: The experiences contributed to the learning of comprehensive patient care and cooperative work between different areas of knowledge, with interprofessionality, both in the academic environment and in the healthcare setting. health.
Downloads
References
Aguiar RAT. A construção internacional do conceito de atenção primária à saúde (APS) e sua influência na emergência e consolidação do Sistema Único de Saúde no Brasil. Belo Horizonte, 2003. 166f. Dissertação (mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Medicina.
Freire Filho JR, et al. Educação Interprofissional nas políticas de reorientação da formação profissional em saúde no Brasil. Rev. Saúde debate. 2019; 43 (1): 86-96. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042019S107
Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Portaria Interministerial nº 1.802, de 26 de agosto de 2008. Institui o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde - PET-Saúde. Diário Oficial da União. 27 Ago 2008.
Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Portaria Interministerial nº 421, de 03 de março de 2010. Institui o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde) e dá outras providências. Diário Oficial da União. 4 Mar 2010.
Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Saúde/Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Edital nº 10, 23 de Julho 2018. Seleção para o Programa De Educação Pelo Trabalho para a Saúde Pet-Saúde/Interprofissionalidade - 2018/2019. Diário Oficial da União. 23 Jul 2018.
Caipe. Centre for the Advancement of Interprofessional Education. United Kingdom: Center for The Advancement of Interprofessional Education - CAIPE, 2002.
Reeves S. Why we need interprofessional education to improve the delivery of safe and effective care. Rev. Interface: Botucatu. 2016; 20 (56): 185-197. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0092
Cotta RMM, Costa GD, Mendonça ET. Portfólios reflexivos: uma proposta de ensino e aprendizagem orientada por competências. Rev. Ciência e Saúde Coletiva. 2013; 18 (6): 1847-1856. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000600035
Cotta RMM, et al. Construção de portfólios coletivos em currículos tradicionais: uma proposta inovadora de ensino-aprendizagem. Rev. Ciência e Saúde Coletiva. 2012; 17 (3). DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300026
Cardoso DAS, et al. Aprendizagem Reflexiva: o Uso do Portfólio Coletivo. Rev. Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro. 2015; 39 (3): 442-449. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n3e00012015
Kleba ME, Krauser IM, Vendruscolo C. O planejamento estratégico situacional no ensino da gestão em saúde da família. Rev. Texto contexto enfer. 2011; 20 (1): 184-193. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072011000100022
Silva AK, et al. Planejamento Estratégico Situacional – PES: uma análise bibliométrica da produção científica brasileira. Rev. Serv. Público. 2017; 68 (2): 365-388. DOI: https://doi.org/10.21874/rsp.v68i2.1269
Dantas DS, et al. Biopsychosocial model in healt care: reflections in the production of functioning and disability data. Rev. Fisioter. Mov. 2020; 33. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-5918.033.AO21
Moreira ASR, Kritski AL, Carvalho ACC. Determinantes sociais da saúde e custos catastróficos associados ao diagnóstico e tratamento da tuberculose. J. Bras. Pneumol. 2020; 46 (5). DOI: https://doi.org/10.36416/1806-3756/e20200015
Costa PS, et al. Role-play: desenvolvendo habilidades e competências do Ensino Embasado na Estrutura Conceitual. Revista de Contabilidade e Organizações. 2020; (14). DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-6486.rco.2020.164092
Souza LN, et al. Inovação e Educação Empreendedora com o Modelo do Role-Play no Ensino Superior. Rev. GEINTEC. 2020; 10 (3): 5505-5516. DOI: 10.7198/geintec.v10i3.1448
Busse ACS, et al. Pet-Saúde: Interface entre a interprofissionalidade e o cuidado com as pessoas com Diabetes Mellitus e Hipertensão Arterial. Rev. Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação – REASE. 2021; 7 (2). DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i2.580
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anne Araujo de Jesus Oliveira, Jailton Silva dos Santos, Lorena dos Santos Duarte, Paloma Andrade Pinheiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Policy Proposal for Journals offering Free Delayed Access
Authors who publish in this magazine agree to the following terms:
- Authors maintain the copyright and grant the journal the right to the first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License after publication, allowing the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this magazine (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with the acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).