EXPERIENCES OF PRIMARY CARE PRECEPTORS ABOUT THE PRACTICE OF POPULAR HEALTH EDUCATION

Experiences of Popular Health Education in Primary Care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol22.e20249597

Keywords:

Health Education, Mentors, Primary Health Care

Abstract

INTRODUCTION: Popular Health Education (EPS) constitutes a practice aimed at creating spaces for sharing knowledge and experiences between professionals and users, privileging horizontal relationships. OBJECTIVE: analyze the experiences of professional preceptors working in Primary Care regarding the practice of EPS. METHODOLOGY: This is an exploratory study, with a cross-sectional and qualitative nature, developed with 15 professionals from different areas, who work in a city in the interior of PE. The research was approved by the CEP under opinion number 5.820.014 and semi-structured interviews were used, analyzed using Bardin's Content Analysis. RESULTS: Three categories of analysis were established: (1) Conceptualizing Popular Health Education; (2) Experiences of Popular Health Education and (3) Potentials and weaknesses for the development of actions. Participants reported that the practice of EPS reveals itself as a significant tool for the promotion and protection of health, through the sharing of knowledge between professionals and the community, strengthening bonds and enabling the provision of comprehensive and resolute care. Despite the benefits, some difficulties are encountered in implementing this practice, such as the lack of interest from the community, the lack of adequate infrastructure and support from the Municipal Health Department. CONCLUSIONS: The results of this research allowed a more in-depth understanding of the EPS practices carried out by the participants, in addition, it provided information that can be used to prepare materials designed to assist preceptors in planning and executing actions based on EPS.

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Author Biographies

Alaíde Silva, Faculdade Pernambucana de Saúde (FPS)- Programa de Mestrado em Educação para o Ensino na Área da Saúde, Recife- PE, Brasil

Nutricionista graduada pela Universidade Federal de Campina Grande, Cuité- PB, Brasil; Especialização em Atenção Básica/ Saúde da Família pela Residência Multiprofissional do Centro Universitário Tabosa de Almeida, Caruaru- PE, Brasil; Mestrado em Educação para o Ensino na Área da Saúde pela Faculdade Pernambucana de Saúde, Recife- PE, Brasil; Docente e Coordenadora do Curso de Nutrição do Centro Universitário Tabosa de Almeida. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9338522449702886

Suélem Lorena , Faculdade Pernambucana de Saúde (FPS)- Programa de Mestrado em Educação para o Ensino na Área da Saúde, Recife- PE, Brasil

Fisioterapeuta graduada pela Universidade Católica de Pernambuco (aluna laureada), Recife- PE, Brasil; PHD em Saúde Integral pelo Instituto de Medicina Integral Prof Fernando Figueira (IMIP), Recife- PE, Brasil; Doutora em Saúde Pública pelo Instituto Aggeu Magalhães / Fundação Oswaldo Cruz, Recife- PE, Brasil; Mestre em Ciências da Saúde pela UFPE, Recife- PE, Brasil; Especialista em Saúde Pública e em Fisioterapia Traumato-Ortopédica. Atualmente é responsável pelo laboratório de recursos digitais e tutora do curso de graduação em fisioterapia da Faculdade Pernambucana de Saúde (FPS); Docente permanente e orientadora no Mestrado Profissional em Educação na área de Saúde da FPS. Desenvolve pesquisas em Promoção da Saúde, Educação em Saúde, Tecnologia aplicada à saúde e Educação Médica.

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Published

2024-12-18

Issue

Section

Edição Especial Temática- Inovação no Ensino em Saúde

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