Teaching-learning strategies in collective health in undergraduate courses in Nursing, Medicine and Dentistry in Brazil: mapping review

Teaching-learning in collective health in Brazil

Authors

  • Jameson Moreira Belém Universidade Estadual do Ceará. Centro de Ciências da Saúde. Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva. Fortaleza, Ceará, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1903-3446
  • Maria Rocineide Ferreira da Silva Universidade Estadual do Ceará. Centro de Ciências da Saúde. Departamento de Enfermagem. Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva. Fortaleza, Ceará, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-6086-6901

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol22.e20249680

Keywords:

Saúde Coletiva, Ensino, Formação Profissional em Saúde, Currículo

Abstract

Introduction: The teaching of collective health is foreseen in the political pedagogical projects of nursing, medicine and dentistry courses. The use and diversification of teaching-learning strategies contribute to the development of skills in this area. Objective: to map and describe teaching-learning strategies for public health disciplines in undergraduate Nursing, Medicine and Dentistry courses in Brazil. Methods: Mapping review carried out in nine data sources (MEDLINE, LILACS, BDENF, CINAHL, SciELO, WoS, Scopus, BBO and IBECS) in February 2024, using the Theme, Qualifier and Object strategy and associations between 18 descriptors subject/keywords. After the screening process, full reading and analysis of the criteria, 31 articles comprised the sample. Results: Dialogical teaching-learning strategies, activities and techniques were identified, based on the construction, elaboration, and use of instruments, products and materials, immersion, experiences, experiences in real/practical scenarios, classes, exhibitions, presentations, cases and problem situations, research, projects or programs, visits, textual, documentary and synthesis, simulation, audiovisual, playful, gamification, virtual and digital and others. Conclusions: the identified strategies present potential for innovation in the teaching-learning process in public health in nursing, medicine and dentistry courses in Brazil, based on diverse methodologies and guiding perspectives

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Author Biographies

Jameson Moreira Belém, Universidade Estadual do Ceará. Centro de Ciências da Saúde. Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva. Fortaleza, Ceará, Brasil.

Enfermeiro. Mestre em Enfermagem. Doutorando em Saúde Coletiva pelo Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, Ceará, Brasil. E-mail: jam.ex@hotmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1903-3446

Maria Rocineide Ferreira da Silva, Universidade Estadual do Ceará. Centro de Ciências da Saúde. Departamento de Enfermagem. Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva. Fortaleza, Ceará, Brasil.

Enfermeira. Docente do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, Ceará, Brasil. E-mail: rocineide.ferreira@uece.br ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6086-6901

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Published

2024-12-18

Issue

Section

Edição Especial Temática- Inovação no Ensino em Saúde