ELEMENTS OF TEACHER PLANNING AND THE ANALYSIS OF THE INCLUSION OF THE ACTIVE METHODOLOGY

Faculty Planning and Active Methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol22.e20249627

Keywords:

Student, Education, Nursing Faculty Practice, Teaching, Evaluation Studies as a Topic, Education Nursing

Abstract

Introduction: In the pedagogical process, planning is essential to define objectives and select activities that promote the construction of knowledge, especially in a contemporary context that values constructivist approaches, aiming at a critical, reflective and autonomous education. Objective: To analyze the choices of teacher planning and the inclusion and implementation of active methodologies, aiming to understand the factors that influence these choices in the teaching-learning process. Materials and Methods: A sequential mixed method study was carried out in two phases in a nursing course at a public university in the state of Mato Grosso. The first phase consisted of the quantitative analysis of the teaching plans for the period from 2018 to 2022, using descriptive analysis. The second phase involved interviews with key informants, whose answers were subjected to thematic analysis. Results: A total of 325 teaching plans were analyzed, of which 113 mentioned active methodologies. A higher frequency in the choice of the verb to understand is highlighted. The most mentioned teaching strategies were dramatizations/theater and debates, while in the interviews Problem-Based Learning, Team Based Learning and Flipped classroom. As for the evaluation, the formative and summative formats predominated. The choice of methodology seems to be aligned with the proposal of student autonomy, however, the main difficulty reported is related to the acceptance of students and the performance of group activities. Conclusions: Low mention of active methodologies, in addition to the lack of clarity regarding the alignment of objectives with teaching strategies and the assessment interface. These results suggest the need for a more in-depth reflection on the pedagogical practices adopted.

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Author Biographies

Josué Souza Gleriano, UNEMAT - Universidade do Estado de Mato Grosso - Mato Grosso - Brasil

Enfermeiro. Doutor em Ciências (EERP/USP). Mestre em Saúde Coletiva (UniSantos). Especialista em Enfermagem na Atenção Básica com Ênfase na Saúde da Família e no Gerenciamento (FAMERP), Docência Superior (UGF), Gestão em Saúde (UNEMAT), Auditoria em Serviços de Saúde (IIEP Albert Einstein) e Gestão de Políticas de Saúde Informadas por Evidência (MS/Sírio Libanês). 

UNEMAT - Universidade do Estado de Mato Grosso - Mato Grosso - Brasil. E-mail josuegleriano@unemat.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5881-4945

 

Larissa Alves do Prado, Universidade do Estado de Mato Grosso. Departamento de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil

Enfermeira pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Curso de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil. Email: larissa.prado1@unemat.br ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1174-4318

Ana Claudia Pereira Terças-Trettel, Universidade do Estado de Mato Grosso. Departamento de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil

Doutora em Medicina Tropical pelo IOC/FIOCRUZ. Professora da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Curso de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil. E-mail ana.claudia@unemat.br  ORCID: 0000-0001-8761-3325 

Vagner Ferreira do Nascimento, Universidade do Estado de Mato Grosso. Departamento de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil

Doutor em Bioética - Centro Universitário São Camilo, São Paulo. Professor da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Curso de Enfermagem, Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil. E-mail: vagnernascimento@unemat.br  ORCID: 0000-0002-3355-163X

Carlise Krein, Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Enfermagem Fundamental. Ribeirão Preto

Mestre em Enfermagem na Atenção Primária em Saúde pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Enfermagem Fundamental da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, da Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, Brasil. E- mail carlisekrein02@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7781-7172

Fabiana Aparecida da Silva , Universidade do Estado de Mato Grosso. Departamento de Medicina. Cáceres, Mato Grosso, Brasil

Doutora em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Goiás. Professora da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Curso de Medicina. Cáceres, Mato Grosso, Brasil. E-mail: fabiana@unemat.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4239-8355

Lucieli Dias Pedreschi Chaves, Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Enfermagem Fundamental. Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil

Doutora em Ciências. Professora da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto. Departamento de Enfermagem Fundamental. Programa de Pós-graduação em Enfermagem Fundamental. Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, Brasil. E-mail: dpchaves@eerp.usp.br. ORCID https://orcid.org/0000-0002-8730-2815

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Published

2024-12-18

Issue

Section

Edição Especial Temática- Inovação no Ensino em Saúde

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