REAÇÕES QUÍMICAS PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL A PARTIR DA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.7692

Keywords:

experimentação, ensino de ciências, inclusão educacional

Abstract

Initially a qualitative documentary research was carried out, in which the data were the two chemistry textbooks, from the 1st grade of high school, approved in the 2018 National Book and Didactic Material Program (PNLD) and with greater adherence by the network's teachers of the São Paulo State Department of Education. In both books it is evident the prioritization of the visual sense to verify the occurrence of chemical reactions. To fill the gap on the need for support resources for the teaching of chemical reactions to visually impaired students, the main objective was to develop proposals for experimental activities for both students and seers, enabling the use of perceptual senses, beyond sight. The experiment proposals address the specificity of teaching chemistry, dealing with the concept of chemical reactions, the phenomenon that characterizes the occurrence of transformations, and their representation.

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Author Biographies

Juliane Cristina Molena, Centro Paula Souza

Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de São Carlos e Licenciatura em Pedagogia. Mestra em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de São Carlos, campus Araras/SP. É professora de química em um colégio particular; em duas escolas técnicas da Secretaria de Desenvolvimento Econômico e Centro Paula Souza; e em uma escola Estadual da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo . 

Estéfano Vizconde Veraszto, Universidade Federal de São Carlos

Físico e Doutor em Educação Ciência e Tecnologia pela UNICAMP. Estágio doutoral na Universidad Complutense de Madrid. Professor Adjunto da UFSCar. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da UFSCar Campus Araras.

Luciana Maria Estevam Marques, Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Pedagogia - Faculdades Integradas Maria Imaculada, especialista em Atendimento Educacional Especializado pela UNESP de Marília e Educação Empreendedora pela Universidade Federal de São João Del Rei. Atualmente é professora de ensino fundamental da Prefeitura Municipal de Mogi Guaçu e professora polivalente no Colégio Pense em Mogi Guaçu- SP. É aluna da pós graduação da Universidade Federal de São Carlos, campus Araras, no curso de Mestrado acadêmico em Educação Ciências e Matemática. 

Brena Santana Zanzarini Nahum, Universidade Federal de São Carlos

Mestranda em Educação em Ciências e Matemática, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de São Carlos.

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Published

2022-05-04