Reception and health education in waiting room: evaluation of actions contributiontopediatric dentistry attendance

Authors

  • Danielle Tupinambá Emmi Universidade Federal do Pará
  • Mariana Jéssica Mafra Pires Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol14n48.3643

Keywords:

patient reception, oral health education, pediatric dentistry

Abstract

Objective: Identify how activities in the waiting room contribute to the child's conditioning before dental treatment, assessing the caregiverunderstanding of oral health knowledge,children’s understandingof oral hygiene habits, empathy with the dentist and the involvement in the proposed activities and their behavior during consultation.Material and Methods: This cross and observational study was conducted in the period fromMarch 2015toJune 2015 and evaluated 30 children that awaited for dentalcare in the Integrated Children's Dental Clinic of a public college in thenorthern region ofBrazil. Children and caregivers answered a questionnaire concerningoral healthknowledge and empathy inthe dentist-patient relationship. Afterwards they participated in educational activities carried outin the waiting room bythe student responsibleand assessed their involvement in the activities. Then, the student responsible for clinicalcarewas questioned about the child's behavior during the dental appointment. RESULTS: There is a lack of basic oral healthknowledge , demonstrated by the majorcomplaints of caregiverswhenseeking dental care for children:an installed pathology (66.7%), use of shared tooth brush (6.7%) and non-use of dental floss (66.7%). Most children (96.6%) showed satisfactory involvement in activities and peaceful behavior (80.0%) during clinical care. Conclusion: playful oral health promotion activities can contribute to the acquisition of knowledge by children and caregivers,giving them greater self-careautonomy , and contributingto a less stressful and more collaborative behavior during dental treatment.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle Tupinambá Emmi, Universidade Federal do Pará

Cirurgiã dentista. Especialista em Saúde Pública. Mestre em Odontologia (Saúde Coletiva). Doutora em Odontologia (Dentística). Professora da disciplina de Odontologia em Saúde Coletiva da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal do Pará.

Mariana Jéssica Mafra Pires, Universidade Federal do Pará

Cirurgiã dentista graduada pela Faculdade de Odontologia da Universidade Federal do Pará.

References

Pedro ICS, Nascimento LC, PoletiLC, Lima RAG, Mello DF, Luiz FMR. O brincar em sala de espera de um ambulatório infantil na perspectiva de crianças e acompanhantes. RevLatAmEnferm.2007;15(2):284-90.

Oliveira MF, Zanchett S,BerndtRLE, Moraes MVM. Motivação no controle do biofilme dental e o aprendizado em relação à saúde bucal em escolares. PublUEPGCiBiol Saúde.2012;18(2):115-20.

Veríssimo DS, Valle ERM. A experiência vivida por pessoas com tumor cerebral e por seus familiares. PsicolArgum.2006;24(45):45-57.

Gomes SSR, Bezerra ACB, Castro AM, Tavares M, Teixeira RR, Espindola FS, et al. Comportamento em crianças pré-escolares na primeira consulta odontológica: relação entre medidas objetivas e subjetivas. J ManagPrim Health Care.2013;4(2):109-8.

Oliveira ET, Lima-Júnior JF, Soares FNCS, Maia ER. A odontologia social no contexto da promoção da saúde. RBPS.2008;21(1):75-9.

Silva JLL. Educação em saúde e promoção da saúde: a caminhada dupla para a qualidade de vida do cliente. Info Promo Saud. 2005;1(1):3.

Alves MU, Volschan BCG, Haas NAT. Education buccal health: sensibilization of children's parents assisted in pediatric dentistry child clinic of two private universities. PesqBrasOdontopedClin Integr.2004;4(1):51-5.

Lima CM, Watanabe MGC, Palha PF. Atenção precoce à saúde bucal: tarefa da equipe de saúde da família. Rev Pediatria.2006;28(3):191-8.

Nora CRD, Mânica F, Germani ARM. Sala de espera uma ferramenta para efetivar a educação em saúde. RevSaud Pesq.2009;2(3):402-6.

Reis FV, Brito JR, Santos JN, Oliveira MG. Educação em saúde na sala de espera: relato de experiência. RevMed Minas Gerais.2014;24(Supl 1):S32-6.

Nascimento LC, Pedro ICS, PoletiLC, Borges, ALV, Pfeifer LI, Lima RAG. O brincar em sala de espera de um Ambulatório Infantil: a visão dos profissionais de saúde. Rev EscEnferm USP.2011;45(2):472-8.

Stutz BL. Explorando o desenho para redução da ansiedade infantil na sala de espera em odontologia. Em Extensão.2011;10(2):162-71.

Published

2016-05-19