Automatic creation of learning paths for simulated training using virtual reality for nursing
Keywords:
Sistema Inteligente, Aprendizagem, EnfermagemAbstract
INTRODUCTION: Manually generating learning paths is a severe barrier to the continued adoption of personalized learning due to the long time required to create them and correct errors generated. OBJECTIVE: To describe the development of an automation process for creating learning trails for a platform for qualification and continuous assessment of healthcare professionals, more specifically, nurses. METHOD: The platform uses virtual simulation with content based on active methodologies, initially focused on generating virtual training on port-a-cath and peripheral catheter puncture techniques. RESULTS: After generating the trail, tests were carried out to verify its relevance and adequacy to the established criteria. CONCLUSION: With automation, in addition to improving results, it was possible to promote adoption among corporate training professionals in the hospital area.
Downloads
References
Silva DSM, Se EVG et al. Metodologias ativas e tecnologias digitais na educação médica: novos desafios em tempos de pandemia. ENSAIO - Rev. Bras. Educ. Med. 2022:46(02):1-10.
Moran J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: Moran J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso. 2018.
Knowles MS. The Adult Learner. A neglected species (4e), Houston: Gulf Publishing. 2e. 292 pages. Surveys learning theory, andragogy and human resource development (HRD). 1990.
Costa RRO, Medeiros SM et al. O uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica. Espaço para a Saúde - Rev Saúde Pública do Paraná. 2015;16(1):59-63.
Valerio Netto A, Silva CI. Desenvolvimento de uma plataforma andragógica baseada em simulação virtual para qualificação e avaliação de alunos da área de saúde. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais. RESDITE. 2022; 7(1):65-80.
Netto AV. Desenvolvimento de uma plataforma educacional baseada em realidade virtual para treinamento profissional. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 2021;30(1): 66-73.
Rocha CJT, Farias SA. Metodologias ativas de aprendizagem possíveis ao ensino de ciências e matemática. REAMEC - Rede Amaz Educ em Ciências e Matemática. 2020;8(2):69–87.
Kwan CY. What is Problem-Based Learning (PBL)? It is magic, myth and mindset. Centre for Development of Teaching and Learning, August, 2000; 3(3):1-10.
Haryani S, Prasetya AT, Permanasari A. Developing Metacognition of Teacher Candidates by Implementing Problem Based Learning within the Area of Analytical Chemistry. International Journal of Science and Research (IJSR), 2014;3(6):1223-1229.
Xoteslem WV. Personalização do ensino de matemática na perspectiva do ensino híbrido. 2018 [acesso em 2022 Mar 25]. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/ 33002
Cannatá V. Ensino Híbrido na Educação Básica: narrativas docentes sobre a abordagem metodológica na perspectiva da personalização do ensino. 2017 [acesso em 2021 Mar 19]. Disponível em: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1697
Tafner EP. et al. Trilhas de aprendizagem: uma nova concepção nos ambientes virtuais de aprendizagem – AVA. In: Congresso Internacional de Educação a Distância. 2012.
Le Boterf G. Competénce et navigation professionnelle. Paris: Éditions d’Organisation, 1999.
Taxa FOS et al. Percurso docente nas trilhas de aprendizagem: estilos de uso do espaço virtual e sala de aula invertida. 2017 [acesso em 2022 Mar 22]. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2017/trabalhos/pdf/248.pdf
Lopes P, Lima GA. Strategies for organization, representation and management of learning paths. Perspect em Cienc da Inf. 2019;24(2):165–95.
Valerio Netto A. Aplicação de simuladores de realidade virtual e Problem based learning para o treinamento de profissionais da área de segurança. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia. 2018;7(2): 10-17.
Oliveira PP, Santos VEP et al. Segurança do paciente na administração de quimioterapia antineoplásica e imunoterápicos para tratamento oncológico: scoping review. Texto Contexto Enferm. 2019 [acesso em 2021 Mar 19]. Disponível em: http://dx.doi. org/10.1590/1980-265X-TCE-2018-0312
Damacena DEL, Pereira DA et al. O cuidado de enfermagem e o port-a-cath ou cateter totalmente implantado em pacientes oncológicos: uma revisão da literatura. Brazilian Journal of Surgery and Clinical Research (BJSCR). 2020;30 (2):83–5.
Pinheiro RA et al. Risco de infecção para o cliente oncológico em uso de cateter venoso central totalmente implantado–Revisão integrativa. Revista de Epidemiologia e Controle de Infecção. 2017;7(4): 273-283.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antonio Valerio Netto, Letícia Serpa, Rodrigo Pasti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Policy Proposal for Journals offering Free Delayed Access
Authors who publish in this magazine agree to the following terms:
- Authors maintain the copyright and grant the journal the right to the first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License after publication, allowing the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this magazine (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with the acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).