Conflict management in Medicine teaching relationships: an integrative review about aspects, profiles, and teaching techniques

Conflict management in Medicine teaching relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol22.e20249626

Keywords:

negociação, educação médica, docentes, estudantes

Abstract

Conflict is present in health professionals’ daily basis and spreads to Medicine teaching relationships. So, there is a growing need for conflict management training for professionals and students. Despite that, there is still a small content about the teaching of these skills in the medical field, what makes an integrative/systematic literature review necessary. Objectives: Make an integrative literature review on several databases about the implementation of conflict management teaching in the medical field, targeting the national and international literature of the last 10 years. Materials and Methods: A database search was performed using the bases Scielo, Scopus, PubMed and Virtual Health Library with the terms “negotiating” and “medicine”, between 2012 and 2022, applying the inclusion and exclusion criteria. Results: During the initial search, 18.273 articles were found but only 10 of then were selected to integrate this review, creating 3 thematic categories that were discussed separately: Conflict resolution profiles and knowledge of the theme, conflicts’ etiology and teaching models. Conclusions: It is evident the need of its teaching interventions focused in all levels (students, residents and staffs) with a diverse range of teaching techniques and sessions’ structure depending on the public, with the aim to qualify educational and professional spaces. Furthermore, the interventions must pay attention to the prevalence of each conflict resolution profile and the main conflict etiologies.

 

Downloads

Author Biographies

Guilherme Cabral Borges Martins , Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Discente da graduação do curso de Medicina da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) em Uberlândia-MG, com início em 2019 e conclusão prevista em 2025. Pesquisa nas áreas de COVID-19 e Educação Médica. 

 

Gustavo Antonio Raimondi, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Sou um homem gay, branco, cisgênero, casado, sem filhos. Possuo graduação em Medicina pela Universidade Federal de Uberlândia (2012), Residência Médica em Medicina de Família e Comunidade pela Universidade Federal de Uberlândia (2015), Mestrado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Uberlândia (2016) e Especialização em Educação de Profissionais da Saúde pela Foundation for Advancement of International Medical Education and Research (FAIMER) (2017), com aprimoramento em Equidade em Saúde e Justiça Social como TUFH Fellow (2022). Sou Doutor em Saúde Coletiva (sub área Ciências Sociais em Saúde) pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com período sanduíche na University of Massachusetts (UMASS) nos Estados Unidos. Fui bolsista de Doutorado Sanduíche 2018/2019 pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Sou co-fundador e co-lider do Grupo "Autoetnografia Performática - Corpos e Decolonialidades em Saúde (AP-CODEs)", vinculado ao CNPq e à UNICAMP. Sou co-fundador e membro do Grupo Gestor do Grupo de Trabalho Populações (In)Visibilizadas e Diversidades da Associação Brasileira de Educação Médica (ABEM). Sou membro do Grupo de Trabalho Saúde da População LGBTI+ da Associação Brasileira de Saúde Coletiva (ABRASCO). Ex-Diretor da Regional Minas Gerais da ABEM (2020-2022). Estou como coordenador do Departamento de Saúde Coletiva (DESCO) da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia (2021-atual). Estou como representante legal / vice diretor da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia (2021-2025). Sou Professor Adjunto 1 (C1) do Departamento de Saúde Coletiva da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Uberlândia, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde coletiva, educação médica, estudos de gênero e sexualidade em saúde, estudos queer e saúde, estudos culturais e saúde, autoetnografia performática, travestilidade / transexualidade, ensino em saúde LGBTQI+ e políticas públicas.

References

Greer LL, Saygi O, Aaldering H, De Dreu CKW. Conflict in medical teams: Opportunity or danger? Med Educ. 2012;46(10):935-942. doi:10.1111/j.1365-2923.2012.04321.x

Bond MMK, Oliveira MS de, Bressan BJ, Bond MMK, Silva ALFA da, Merlo ÁRC. Prevalência de Burnout entre Médicos Residentes de um Hospital Universitário. Rev Bras Educ Med. 2018;42(3):97-107. doi:10.1590/1981-52712015v42n3rb20170034.r3

Wolfe AD, Hoang KB, Denniston SF. Teaching Conflict Resolution in Medicine: Lessons From Business, Diplomacy, and Theatre. MedEdPORTAL J Teach Learn Resour. 2018;14:10672. doi:10.15766/mep_2374-8265.10672

Souza MT, Silva MD, Carvalho R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo). 2010; 8 (1): 102-6. Published online 2010.

Vasilopoulos T, Giordano CR, Hagan JD, Fahy BG. Understanding Conflict Management Styles in Anesthesiology Residents. Anesth Analg. 2018;127(4):1028-1034. doi:10.1213/ANE.0000000000003432

Isbouts LN, Muijtjens AMM, van Mook WNKA, Busari JO. Exploring medical residents’ perceived need for negotiation skills training. Int J Med Educ. 2019;10:45-53. doi:10.5116/ijme.5c6c.3430

Broukhim M, Yuen F, McDermott H, et al. Interprofessional conflict and conflict management in an educational setting. Med Teach. 2019;41(4):408-416. doi:10.1080/0142159X.2018.1480753

Vanstone M, Grierson L. Medical student strategies for actively negotiating hierarchy in the clinical environment. Med Educ. 2019;53(10):1013-1024. doi:10.1111/medu.13945

Gunasingha RMKD, Lee HJ, Zhao C, Clay A. Conflict resolution styles and skills and variation among medical students. BMC Med Educ. 2023;23(1):246. doi:10.1186/s12909-023-04228-x

Brewer N, Mitchell P, Weber N. Gender role, organizational status, and conflict management styles. Int J Confl Manag. 2002;13(1):78-94.

Green B, Oeppen RS, Smith DW, Brennan PA. Challenging hierarchy in healthcare teams–ways to flatten gradients to improve teamwork and patient care. Br J Oral Maxillofac Surg. 2017;55(5):449-453.

Schaller MD, Gatesman-Ammer A. Introducing conflict resolution and negotiation training into a biomedical sciences graduate curriculum. BMC Med Educ. 2022;22(1):419. doi:10.1186/s12909-022-03494-5 MH - Currículo MH - Negociação MH - Educação de Pós-Graduação MH - Humanos MH - Estudantes MH - Universidades

Houser MM, Worzella G, Burchsted S, Marquez C, Domack T, Acevedo Y. Wellness Skills for Medical Learners and Teachers: Perspective Taking and Cognitive Flexibility. MedEdPORTAL J Teach Learn Resour. 2018;14:10674. doi:10.15766/MEP_2374-8265.10674

Pang J, Navejar N, Sánchez JP. Mistreatment in Residency: Intervening With the REWIND Communication Tool. MedEdPORTAL J Teach Learn Resour. 2022;18:11245. doi:10.15766/mep_2374-8265.11245

Birnbach DJ, Rosen LF, Fitzpatrick M, Shekhter I, Arheart KL. Preparing Anesthesiology Residents for Operating Room Communication Challenges: A New Approach for Conflict Resolution Training. Anesth Analg. 2021;133(6):1617-1623. doi:10.1213/ANE.0000000000005561

Barr KP, Reyes MR, Kim S. “Hot Seat” Simulation to Teach Conflict Management Skills to Residents. J Gr Med Educ. 2020;12(4):485-488. doi:10.4300/JGME-D-19-00594.1

Simpson MA. How to Use Role-Play in Medical Teaching. Med Teach. 1985;7(1). doi:https://doi.org/10.3109/01421598509036794

Published

2024-12-18

Issue

Section

Edição Especial Temática- Inovação no Ensino em Saúde

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.