Burnout syndrome in teachers of public schools in Buenópolis, MG, Brazil

Authors

  • Valéria Alaide Araújo Faculdades Unidas do Norte de Minas – Montes Claros (MG), Brasil
  • Jéssica Magalhães Freire Faculdades Unidas do Norte de Minas – Montes Claros (MG), Brasil
  • Marcos Vinícius Macedo de Oliveira Faculdades Unidas do Norte Minas e Faculdades Integradas Pitágoras de Montes Claros – Montes Claros (MG), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol15n52.4391

Keywords:

Burnout, Professional fatigue, Education, Job

Abstract

Introduction: The burnout syndrome is associated with work. In this environment, there may be activities that cause psychophysical maladjustment in workers. Its incidence is higher among professionals who have direct relationships with people, such as teachers, who live daily with factors that contribute to mental and physical fatigue. Objective: To analyze the occurrence of burnout syndrome among teachers in the city of Buenópolis, Minas Gerais, Brazil, checking if there is any association with sociodemographic characteristics and work of these professionals. Materials and methods: This is an analytical, transversal and quantitative study on a sample of 71 teachers. Some research tools were used, such as socioeconomic forms, labor and MBI (Maslach Burnout Inventory) that identified characteristics and the occurrence of burnout syndrome. Results: It was found that 52.1% of the teachers have burnout syndrome, and a higher incidence of this was observed among individuals who feel undervalued (p=0.001), with little autonomy (p=0.000), who do not like the job (p=0.014), and have thought of giving up the profession (p=0.000). Conclusion: The teaching profession can generate great stress, and the analysis of this study shows that more than half of the teachers analyzed presented burnout syndrome. There is a need for improvement in the organizational environment keeping in mind the factors related to the disease, since it causes health problems and affects teacher performance, hampering the educational system. We suggest, as a way to improve conditions, the psycho-pedagogical supervision as prophylactic treatment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

França SPS, De Martino MMF, Aniceto EVS, Silva LL.

Preditores da síndrome de burnout em enfermeiros de

serviços de urgência pré-hospitalar. Acta Paul Enferm.

;25(1):68-73.

Souza MC, Guimarães ACA, Araújo, CCR. Estresse no trabalho

em professores universitários. Rev Bras Ciênc Saúde.

;35:1-8.

Ferrari R, França FM, Magalhães J. Avaliação da síndrome de

burnout em profissionais de saúde: uma revisão integrativa da

literatura. Rev Eletr Gestão Saúde. 2012;3(3):1150-65.

Abreu SA, Moreira EA, Leite SF, Teixeira CC, Silva ME,

Cangussu LMB, et al. Determinação dos sinais e sintomas

da síndrome de burnout através dos profissionais da saú-

de da Santa Casa de Caridade de Alfenas Nossa Senhora

do Perpétuo Socorro. Rev. Univ. Vale Rio Verde (Online).

;13(1):201-38.

Foresto DS, Souza JLE. Síndrome de burnout: indicadores

em enfermeiros da atenção primária. Rev Funec Cien –

Multidisciplinar. 2014;3(5):110-21

Carrilo-Esper R, Gómez HK, Estrada IEM. Síndrome de burnout

en la práctica medica. Med Int Mex. 2012;28(6):579-84.

Andrade PS, Cardoso TAO. Prazer e dor na docência: revisão

bibliográfica sobre a síndrome de burnout. Saúde Soc.

;21(1):129-40.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. IBGE Cidades:

Buenópolis. 2016. [citado em 2016 mar 18]. Disponível em:

http://cod.ibge.gov.br/940

Cracco CLAC, Salvador JA. Identificação da síndrome de

burnout na equipe de enfermagem de uma unidade de pronto

atendimento [monografia]. Lins: Centro Universitário

Católico Salesiano Auxilium; 2010.

Grunfeld E, Whelan TJ, Zitzelsberger L, Willan AR,

Montesanto B, Evans WK. Cancer care workers in Ontario:

prevalence of burnout, job stress and job satisfaction. CMAJ.

; 163(2):166-9.

Zille LP, Cremonezi AM. Estresse no trabalho: um estudo

com professores da rede pública estadual de Minas Gerais.

Reuna. 2013;18(4):111-28.

Machado VR, Boechat IT, Santos, MFR. Síndrome de

burnout uma reflexão sobre a saúde mental do educador.

Transformar. 2015;7:257-72.

Hozo ER, Sucic G, Zaja I. Burnout syndrome among

educators in pre-school institutions. Mater sociomed.

;27(6):399-403.

Sousa JRS, Oliveira GF, Damasceno MMS, Silva ACO.

Prevalência da síndrome de burnout em profissionais da educação.

Cad Cult Cienc. 2012;11(1):70-9.

Ruiz-Calzado I, Llorent VJ. El burnout en los profesionales de

la educación que trabajan con personas con discapacidad en

Córdoba (España). Influencia de los factores laborales. Ciênci

Saúde Coletiva. 2016;21(10):3287-95.

Cotrim OS, Wagner LC. Prevalência da síndrome de burnout

em professores de uma instituição de ensino superior. Ciênc

Mov (Impr.) 2012;14(28):61-70.

Benevides-Pereira AMT. Considerações sobre a síndrome

de burnout e seu impacto no ensino. Bol psicol.

;62(137):155-68.

Morte SVRB, Deps VL. Prevenção e tratamento do estresse

e da síndrome de burnout em professores da rede pública de

ensino. Linkscienceplace. 2015;2(1):62-75.

Pontes IAM. Atuação psicopedagógica no contexto escolar:

manipulação, não; contribuição, sim. Rev Psicopedag.

;27(84):417-27.

Mota RVS, Freire Fa LG, Poletto L. Psicopedagogia: a prática

do psicopedagogo no ambiente escolar. UC – UNICAMPS

CIÊNCIA. 2016;6(6):67-81.

Published

2017-08-17

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS