CARE TRAJECTORY AS A METHODOLOGICAL STRATEGY IN TEACHING AND UNIVERSITY EXTENSION: EXPERIENCE REPORT

Care Trajectory as a Methodological Strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13037/ras.vol22.e20249656

Keywords:

Teaching, Nursing Education, Health Learning System, Universities, Health Care

Abstract

Introduction: Educating professionals engaged with their social reality is an institutional commitment. Objective: To describe the contributions of the adoption of the care trajectory as a methodological strategy for teaching and university extension, with a view to understanding the benefits of this approach in academic training. Method: Experience report with document analysis and reflective narrative review on the use of the care trajectory in teaching and university extension from the experience in a public university in the state of Mato Grosso, involving students, professors, and health professionals, in the period 2021-2023. Students and extension workers carried out home visits to collect care trajectories, following specific criteria and a structured script. The analysis was based on citizenship training and co-management. Results: The care trajectory is an innovative and effective methodological strategy for university teaching and extension in the field of health and its adoption promoted contextualized learning and the development of interdisciplinary skills. The practice enabled an in-depth understanding of the guidelines of the Unified Health System and the reality of users, facilitated the analysis of critical points in the health system and the formulation of interventions, reinforcing the need for co-management and interprofessional collaboration for the continuous improvement of access to health services. Conclusion: The care trajectory benefits teaching and university extension as a methodological strategy, contributed to contextualized learning, but for social transformation requires a critical and reflective approach through co-management.

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Author Biographies

Josué Souza Gleriano, UNEMAT - Universidade do Estado de Mato Grosso - Mato Grosso - Brasil

Doutor em Ciências pela Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto. Professor da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) na área de Política, Planejamento e Gestão em Saúde. Curso de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil. E-mail josuegleriano@unemat.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5881-4945

Monylla Gomes Ludwig, Universidade do Estado de Mato Grosso. Departamento de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil

Acadêmica de Enfermagem. Universidade do Estado de Mato Grosso. Curso de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil. E-mail:monylla.ludwig@unemat.br , ORCID https://orcid.org/0009-0000-9460-5198)

Whagda Keren Alves Rodrigues, Universidade do Estado de Mato Grosso. Departamento de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil

Acadêmica de Enfermagem. Universidade do Estado de Mato Grosso. Curso de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil. E-mail: whagda.keren@unemat.br, ORCID: https://orcid.org/0009-0006-4628-4784

Vinícius de Oliveira Barbosa, Universidade do Estado de Mato Grosso. Departamento de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil

Acadêmico de Enfermagem. Universidade do Estado de Mato Grosso. Curso de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil. E-mail: oliveira.vinicius@unemat.br, ORCID: https://orcid.org/0009-0006-2879-7340

Hellen Gomes Santanna Dantas, Universidade do Estado de Mato Grosso. Departamento de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil

Acadêmica de Enfermagem. Universidade do Estado de Mato Grosso. Curso de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil. E-mail: hellen.gomes@unemat.br ORCID: https://orcid.org/0009-0008-6906-1051

Dienefer Jaqueline Feix Rodriques, Universidade do Estado de Mato Grosso. Departamento de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil

Especialista em Gestão em Saúde pela Universidade do Estado de Mato Grosso. Professora da Universidade do Estado de Mato Grosso. Curso de Enfermagem. Tangará da Serra, Mato Grosso, Brasil. E-mail: dienefer.feix@unemat.br, ORCID https://orcid.org/0009-0008-0056-2712

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Published

2024-12-18

Issue

Section

Edição Especial Temática- Inovação no Ensino em Saúde

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